Unngå fettbombene

Hurtige karbohydrater og fete sauser er blant kalorifellene i lunchmaten vår. Slik gjør du ett av dagens viktigste måltider sunnere.

12.04.05 08:55

Stikkord for et sunt kostohold mye grønt som gi vitaminer og fiber, langsomme karbohydrater som gjør at kroppen holder et jevnt blodsukkernivå, samt flerummettet fett som brytes raskere ned og smører kroppens celler. Men dessverre er ikke dette betegnende for maten som av mange inntas midt i arbeidsdagen.

Slankeguruen Viveca Anell i den svenske virksomheten Mat&Motion har ifølge Aftonbladet tatt for seg de vanligste lunchrettene ved kafeer og restauranter. Et vanlig problem er at man serverer for store porsjoner, samt har feil fordeling mellom næringsstoffene fett, karbohydrater og proteiner.

Men fortvil ikke. Med enkle grep kan man få servert et sunnere måltid. Be om mer grønt, mindre saus og bytt for eksempel pommes frittes med kokte poteter eller ris. Under ser du noen eksempler på hvordan du får magen flat til bikinisesongen.

  • SLIK GJØR DU LUNCHEN SUNNERE:

Kjøttpai med ost, tomat, agurk, mais, issalat og brød med smør

Paideig og ost gjør dette til en fettbombe. Grønnsakene inneholder mye vann og tilfører for lite energi. Slik gjør du måltidet sunnere: Ta bort brødet og bytt grønnsakene med erter, bønner og paprika. Disse gir mer fiber og energi, samt lavere glykemisk indeks.

Wok-nudler med grønnsaker og kjøtt eller reker, brød og smør

Dette er sunn mat, særlig om det er eggnudler som har lavere glykemisk indeks enn de som er laget kun på mel og vann. Slik gjør du måltidet sunnere: det er nok karbohydrater i nudlene, så ta bort brødet. Be i stedet om et glass melk til for å øke inntaket proteiner.

Pølse med potetmos, brød og smør

Ferdiglaget potetmos inneholder mest hurtige karbohydrater og er tilsatt smør. Pølsene er fete. Slik gjør du måltidet sunnere: be om kokte poteter, pasta eller ris, halvparten så mye pølse og grønnskaer i stedet. Ta grovt brød til.

Pastasalat med skalldyr, salat, dressing, brød og smør

Dette er egentlig et godt kombinert måltid med god fordeling mellom karbohydrater, grønt og proteiner. Men unødvendig med dressing siden pastasalaten oftest er tilsatt en oljemarinade. Slik gjør du måltidet sunnere: Ta bort dressingen, samt brødet siden det er nok langsomme karbohydrater i pastaen. Be om mer grønnsaker.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.