RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Unngå magetrøbbel i jula

(Thinkstock.com)
Fordøyelsen din utfordres av fet julemat.

(SIDE2): Julematen er en utfordring for kroppen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Kan få forstoppelse
Med svineribbe, pinnekjøtt, riskrem, småkaker, juleknask og øl på bordet kan det ofte bli til at man spiser litt for mye i jula.

Festmat inneholder som regel mye fett, salt og sukker, men lite fiber. Derfor kan denne maten bli en utfordring for mange av oss i julen.

Fet mat bruker lengre tind gjennom fordøyelseskanalen og dette kan øke sjansen for forstoppelse. I tillegg så kan kroppen reagere med oppblåsthet, kvalme og generelt ubehag om den får for høye fettdoser om gangen.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Spis fiber
Fiber, grønnsaker og frukt er med på å holde fordøyelsen og tarmene dine i gang, noe som kan være lurt å ha i bakhodet når juleferien kommer. Fysisk aktivitet er også et viktig punkt å huske på for å unngå magetrøbbel.

Husk også drikke nok vann og at du ikke spiser deg stappmett. Bruk god tid på å nyte maten slik at du også kjenner at du begynner å bli mett. Det tar nemlig tyve minutter før hjernen registrerer at magesekken fylles opp.

Galleproblemer
Lavkarbobølgen har vært over oss i hele år. De fleste har fått med seg at dette innebærer et kosthold med lite karbohydrater og mye fett. Men fett er faktisk en generell hovedgrunn til fordøyelsesproblemer.

Det finnes mange i befolkningen som får store smerter når man inntar mye fett. Særlig gjelder dette kanskje de som har galleblæreproblemer. Kroppen klarer nemlig ikke å skille mellom «sunt» og «usunt» fett så løsningen her er å unngå all fettrik mat enten det er snakk fete meieriprodukter, nøtter, oljer og så videre.

Les også: Pinnekjøtt eller ribbe?

Det finnes alternativer
Hodekål, rosenkål, grønnkål, brokkoli og blomkål er fulle av fiber. I tillegg er de rike på vitaminer samt at de beskytter deg mot kreftfremkallende stoffer. Kålgrønnsaker passer godt til de fleste julematretter, så her er det bare å fylle opp tallerkenen.

Et tips når du skal lage saus er å bruke eplemost eller ferskpresset appelsin. Dette gir deilig julesmak og du slipper unna den fete fløten.

Til dessert kan det kanskje friste med fruktsalat og vaniljekesam, tørket frukt, klementiner, ovnsbakt eple med kanel og vaniljekesam eller hva med en hjemmelaget fruktsmoothie?

Har du lyst på noe klassisk julegodteri er tørket frukt, seigmenn, juleskum og marshmallows gode alternativer til fettfri snacks.

Få siste nytt fra Side2.no: Klikk her!

Julemat med mindre fett:

Kalkunfilet uten skinn (1,4 gram per 100 gram)

Kalkunfilet med skinn (4,8 gram per 100 gram)

Helstekt kalkun (Varierer fra 8 - 14 gram per 100 gram)

Kyllingfilet (1 gram per 100 gram)

Lefse (0,6 gram per stk. lefse)

Juleskinke (3,5 gram per 100 gram)

Lutefisk (0,4 gram per 100 gram)

Roastbiff (3,7 gram per 100 gram)

Skinkestek (3,1 gram per 100 gram)

Generelle kylling- og fiskeretter.

(Kilde: Somebody.no)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere