*Nettavisen* Nyheter.

Unngå stress på jobben

Her er tipsene som kan minske jobbstresset.

(SIDE2:) Føler du at dagen har altfor få timer? At arbeidet hoper seg opp på jobben? Og at du ikke klarer å slappe av ordentlig når du har fri?

Kanskje disse tipsene kan hjelpe deg?

Ikke vær for sosial
Du skal selvsagt prate med kolleger på jobb. Faktisk viser en britisk studie har ansatte som har et godt forhold til kollegene, gjør det mye bedre på jobben enn andre. Men evig skravling i telefonen og tullete e-mailer er unødvendig, ifølge amerikansk forskning. Vi mister så mye som en fjerdedel av arbeidsdagen på avbrytelser.

Kom deg oppover
Forskning har vist at jo lengre opp på karrierestigen du kommer, jo lenger lever du.

Si nei
Dersom arbeidsmengden blir for stor, må du ikke si ja til enda flere oppgaver. Ikke vær redd for å si nei til sjefen en gang i blant. Hvis du synes det er vanskelig, kan du øve deg litt på forhånd.

Stump røyken
Det er mange grunner til å stumpe røyken, og her er enda en: Du tjener tid på det. Tenk på hvor mye tid du får til overs hvis du slipper å gå til og fra røykeområdet, røyke ferdig sigaretten og skravle med andre røykere flere ganger om dagen!

Se kollegene
Er pulten din innestengt av skillevegger? Da kan du bli stresset. Vi jobber bedre når vi ser kollegene enn når vi sitter alene. Bråk i kontorlandskapet trenger du ikke bekymre deg for. En kanadisk undersøkelse viser at jo høyere skilleveggene er, jo flere personer klager på støy fra naboene.

Ta pauser
Selv om lange røykepauser ikke er anbefalt, må du roe ned tankene noen ganger. Ta deg et par minutter i timen hvor du tenker på noe annet. Da er det lettere å samle tankene, så du blir mer effektiv etterpå.

LES MER HELSE HER

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.