USA: Konsumenttilliten stupte i juli

Den amerikanske forbrukertilliten målt ved Consumer Confidence-indeksen var langt svakere enn ventet i juli og falt til det laveste nivået siden mai i år

19.05.08 01:08

Consumer Confidence endte på 76,6 poeng i juli, klart ned fra 83,5 poeng målt i juni.



På forhånd ventet markedet en økning til 85 poeng, ifølge estimater fra Briefing.com.



Delindeksen for forventninger i juli falt fra 96,4 til 86,4. Vurderingen av nåsituasjonen falt fra 64,2 til 61,9.



De amerikanske og toneangivende europeiske børsene stuper på nyheten om de svake tallene.




Bakgrunn:

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.