RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

USA vil ha norsk bestikk

Foto: Privat
Sist oppdatert:
Amerikansk gigant kjøper kniver og gafler fra bygd på Vestlandet.

Designeren Per Finne fra Voss og Hardanger Bestikk har fått i oppdrag å designe og produsere norsk bestikk for det amerikanske markedet. Oppdragsgiver er det amerikanske milliardkonsernet Oneida.

- Dette er banebrytende og en rød løper inn til amerikanske forbrukere, sier administrerende direktør Rune Leikvoll i Hardanger Bestikk, til Nettavisen NA24.

Oneida regnes som en av verdens største på bestikk og servise. Konsernet er også den største leverandøren til matindustrien i Nord-Amerika.

Lanseres i april

Det er to år siden representanter fra Oneida i USA tok kontakt med Hardanger Bestikk. Det skjedde på en internasjonal messe i Frankfurt og siden har Oneida også vært på befaring og omvisning ved fabrikken i Kinsarvik.

- Vi fikk i oppgave å designe og utvikle fire nye bestikkserier. Det var avgjørende at designet er norskinspirert basert på vår storslåtte natur og at produksjonen også skjer ved vår fabrikk i Kinsarvik, sier Leikvoll.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

I USA skal de fire nye bestikkseriene lanseres 16. april under konseptet «Naturally Norwegian».

Får godt betalt

Økonomisk er det en god avtale for Hardanger Bestikk. I første omgang er det en millionordre, og mottakelsen blant amerikanerne vil avgjøre hvor stor produksjonen etter hvert blir. De fire bestikkseriene har fått navnene «Snø», «Elv», «Foss» og «Berg».

- Vi fikk beskjed om at hele konseptet skulle være gjennomgående norsk, fra designutvikling, produksjon til emballasje. Dette er også bestikkserier som er ment for et mer kresent publikum, sier Leikvoll.

Han betrakter oppdraget som banebrytende.

- Vi får innpass i porteføljen hos en av verdens største distributører. Dette hadde ikke skjedd om ikke Oneida var begeistret for det vi har skapt ved Hardanger Bestikk de siste 55 årene. Denne avtalen synliggjør at norsk design er både ettertraktet og salgbart i USA, sier Leikvoll.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere