– Vi vet at Rikslønnsnemda er veldig konservativ. Man kommer neppe til å få mer enn det frontfagsrammen tilsier. Hvis man har et ønske om å oppnå mer, så må man bite i det sure eplet og gå tilbake til forhandlingene.

Det sier Fafo-forsker Kristine Nergaard til NRK Nyhetsmorgen onsdag, etter at NHO-leder Ole Erik Almlid tirsdag varslet full lockout i forbindelse med den pågående konflikten med Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO).

Fra lørdag morgen sist helg gikk 31 flyteknikere ut i streik etter brutte forhandlinger mellom NFO og først NHO Luftfart, og senere Riksmekleren. De ble mandag morgen fulgt av ytterligere 75 streikende flyteknikere, mens NFO har varslet at ytterligere 39 flyteknikere går ut i streik fra og med natt til lørdag.

NHO har svart med full lockout fra og med natt til søndag 26. juni, noe som vil innebære at også de flyteknikerne som ikke er tatt ut i streik vil nektes å gå på jobb.

Det betyr også at 20 flyteknikere i Babcock, som drifter ambulanseflyene i Norge, blir tatt ut i lockout fra søndag.

– Genistrek eller tidenes blunder

Samfunnsdebattant og kommentator i Nettavisen, Elin Ørjasæter, er usikker på hvorvidt det er et klokt trekk fra NHO.

– Dette er enten en genistrek eller tidenes blunder. Jeg er usikker. Det er en dramatisk opp-eskalering, og et trekk som arbeidsgiverne vanligvis skygger unna, sier til Nettavisen.

Ørjasæter kaller motsvaret fra arbeidsgiversiden for et «høyt spill», og er spent på hvem som vinner PR-kampen – om det er arbeidsgiverne eller flyteknikerne som får skylda dersom ambulanseflyene ikke kan lette. 

Onsdag formiddag ble det kjent at NFO vil søke om dispensasjon fra lockouten for flyteknikere som drifter ambulansefly.

LES OGSÅ: Helsedepartementet ber om orientering av konsekvensene av lockout

– Hvis NHO nekter å gi flyteknikerne dispensasjon for å jobbe på ambulansefly, blir strategien til NHO overtydelig: De varslet lockout kun for å havne i lønnsnemd, sier Ørjasæter. 

– Det er ingen, absolutt ingen, fornuftig grunn til ikke å innvilge dispensasjon unntatt denne ene: Å gjøre veien til lønnsnemd lynrask.

– Synliggjør hvor urimelige slike aksjoner er

Nettavisen-redaktør Gunnar Stavrum gir sin fulle støtte til NHO.

– Når små grupper fremmer urimelige krav og streiker kun mot tredjepart, så er det forsvarlig at arbeidsgivere svarer med sitt våpen – lockout, sier han.

– Tvungen lønnsnemd synliggjør hvor urimelige, og direkte ødeleggende for streik som legitimt våpen, slike aksjoner er.

Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, har tidligere sagt at NFO krever en lønnsøkning på 17–18 prosent, med en økt timelønn på 60 kroner.

– Man kan ikke gi en økning på 17–18 prosent når sykepleiere og bussjåfører bare får 3,7 prosent. Flyteknikerne må realitetsorientere seg i forhold til andre bransjer, sier han til E24.

– Thriller

Elin Ørjasæter spår en thriller av en arbeidskonflikt de neste dagene.

– Det er lett å forstå at NHO er lei av at små grupper i strategisk viktige posisjoner bruker streikevåpenet. Men full lockout var uventet, sier hun. 

– Dersom NHO tar til vettet og innvilger dispensasjon for flyteknikerne på ambulanseflyene i Babcock, da sitter de igjen med en lockout de kanskje ikke forsto rekkevidden av. Det sies at det er lettere å sette i gang en streik enn å få avsluttet en streik. Jeg vil tro det samme gjelder med lockout. Dette er en thriller!

Kaller lockout «grotesk»

Ved full lockout må regjeringen gripe inn med tvungen lønnsnemd dersom liv og helse står på spill. Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, har uttalt til VG at det «kun vil om ta timer før ambulansefly må tas ut av tjeneste» etter at lockouten trer i kraft natt til søndag.

– Erfaringsmessig vil alle ambulanseflyene i løpet av få dager stå på bakken uten tilsyn av flytekniker, sa han til avisen på tirsdag.

NFO-leder Jan Skogseth kaller NHOs varsel om lockout for «grotesk»:

– Det er spesielt å kontre med en lockout på denne måten her. Det er grotesk å gamble på menneskeliv på denne måten, sa Skogseth til TV 2 på tirsdag.

– Taktisk lurt

Onsdag formiddag ble det kjent at NFO vil søke om dispensasjon fra lockouten for flyteknikere som drifter ambulansefly. Dispensasjonen vil i så fall inkludere alle flyteknikere i Babcock Scandinavia Engineering, flyteknikere som jobber med Medevac i SAS og flyteknikere som trengs for å opprettholde planlagt syketransport i Nord-Norge.

NHO Luftfart skal vurdere søknaden.

Selv om lockout er et virkemiddel som sjeldent tas i bruk av arbeidsgiverne, forteller Fafo-forsker Kristine Nergaard at det ikke er uten sidestykke i streikehistorien.

– Det har vært flere store opptrappinger til full lockout. Vi hadde en bankstreik for noen år siden. Vi hadde en streik i oljesektoren for noen år siden. Vi har hatt en streik i private sykehjem. I alle de tilfellene ble det varslet full lockout, og det endte med lønnsnemd, sier hun til NRK.

Hun mener det kan være taktisk lurt av NHO å ta ut de som driver ambulansevedlikehold i lockout.

– Ja, hvis man vil være sikker på at dette her blir avsluttet raskt, så er det en måte å gjøre det på, sier hun.