Gå til sidens hovedinnhold

Usikkert om de savnede blir funnet

Den franske havarikommisjonen begynner å miste håpet. Tre nordmenn omkom i ulykken.

Letemannskaper vil trolig aldri finne alle vrakdelene etter Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet 1. juni, opplyser direktør i den franske havarikommisjonen, Paul-Louis Arslanian, til CNN.

Årsaken til flyulykken er ennå ukjent, men Arslanian mener de stadig kommer nærmere et svar. Tre nordmenn omkom i ulykken.

Finner ikke alle de døde
Arslanian sier derimot at det er usikkert om de vil finne alle de omkomne etter ulykken. Så langt har letemannskaper funnet 50 omkomne drivende i Atlanterhavet.

Les også: - De omkomne ble funnet nakne

Airbus A-330-maskinen gikk ned under kraftig uvær på vei fra Rio de Janeiro ti Paris. Det eksakte åstedet for krasjet er ennå ikke stadfestet fordi både vrakrester og omkomne har drevet vekk med strømmen. Søkeområdet er på hele 19.000 kvadratkilometer.

Flyets svarte bokser ligger sannsynligvis på havets bunn, og letemannskaper kjemper en intens kamp mot tiden fordi boksene slutter å sende ut signaler etter om lag 30 dager.

- Vi anser disse 30 dagene som det eneste vi kan være sikre på, sier Arslanian.

Gåten kan bli løst
Havarikommisjonen håper likevel at gåten kan bli løst selv om boksene aldri blir funnet. De få vrakrester som er funnet i havet, blir nå grundig undersøkt i et håp om at de kan bidra med svar på hva som skjedde den fatale natten.

- Jeg innser at familiene til ofrene ønsker å få vite hva som skjedde. Den eneste beskjeden jeg kan gi dem på det nåværende tidspunkt, er at vi jobber så raskt som mulig for at vi en dag skal kunne finne ut hva som skjedde, samt gjøre flyreising tryggere, sier han.

Den franske atomubåten «Emeraude» skal gjennomsøke et område på 35 kvadratkilometer per dag ved å bruke sonaren til å fange opp signaler fra de svarte boksene.

Les også: Her er meldingene fra Air France-flyet

Ifølge feilmeldingene fra Air France 447 skal flyets hastighetsmålere ha vært defekte, noe som eventuelt kan skje ved at hastighetssensorene iser. Dermed kan flyet ha holdt feil hastighet like før ulykken inntraff.

Reklame

Slik sparer du enkelt 600 kroner på mobil-abonnementet

Kommentarer til denne saken