RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Usikre på tankutviklingen

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset Fearnleys tør ikke spå om oppturen for supertankerne vil fortsette.
VLCC-markedet har de siste ukene vært igjennom den første oppturen på flere måneder etter en uvanlig rolig vintersesong med labre rater og uvanlig liten volatilitet. Ratene har i det siste krabbet opp på de høyeste nivåene på et halvt år, men hvor lenge oppturen holder er usikkert.

- Den siste delen av april ser fortsatt åpen ut, og det er ikke mulig for øyeblikket å si om dagens trend vil fortsette, skriver skipsmeglerhuset Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.

Befrakterne jakter nå tonnasje helt frem til lastedatoer rundt den 20. april og den endrede balansen har fått ratene til å stige de siste ukene. Den siste uken har VLCC-raten fra Midtøsten til Fjerne Østen steget med nye 10 poeng til worldscale 105/107,5. Vestover fra Midtøsten er ratene opp tilsvarende til ws 77,5.

Fearnleys ser nå 57 VLCC'er klare for lasting i Midtøsten de neste 30 dagene, som er svakt opp sammenlignet med forrige ukes 51 VLCC'er. Antallet VLCC-slutninger har samtidig falt fra 43 uken før til 34 den siste uken.

Atlanterhavsmarkedet har ikke vært like bullish som Midtøsten og VLCC-raten er kun opp 2,5 poeng til ws 85 for seilinger fra Vest-Afrika til Mexicogolfen.

Suezmax-markedet i Atlanterhavet har vist den samme trenden med en svak oppgang til ws 110 for laster fra Vest-Afrika til østkysten av USA. Det største draget har vært i kortdistanse markedet for suezmax'ene i det Indre Middelhav hvor ratene har steget fra ws 90 til ws 140 i løpet av uken.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere