RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utbrent eller ...?

Fotoskolen: Det kan synes håpløst å gjenvinne detaljer i "utbrente" partier. Se her hvordan det gjøres.

At områder i et bilde er utbrent vil si at områder er så lyse at alle detaljer er borte. Til tross for at histogram og betraktning indikerer at alle detaljer er ”blåst” ut, er det i mange tilfeller mulig å hente detaljer ved å lete i enkeltkanalene.

Vi skal nå se på en metode man kan benytte for å utnytte all detaljinformasjon i høylysene.

I eksempelbildet under har vi et velkjent problem for mange. Håret til gutten er så lyst at det nesten er håpløst å få til en god eksponering av resten av motivet og samtidig beholde detaljer i håret. Selv her i et jevnt overskyet lys.

I resten av beskrivelsen vil vi jobbe med et utsnitt som viser håret i 1:1, så får vi til slutt se et skalert resultat til sammenligning.

Utsnitt:

Vi starter med å kopiere bakgrunnslaget, Ctrl +J.

Deretter ser vi gjennom de ulike kanalene ved hjelp av kanalpaletten. Velg arkfanen Channels i gruppen med lagpaletten, eventuelt velg Window > Channels.

Klikk ikonet for kanalen for å kun se innholdet i den aktuelle kanalen. Vurder de ulike kanalene med hensyn til detaljer.

(Til høyre i bildet ser du snarveiskombinasjonene som kan brukes for å se de forskjellige kanalene. Når du ser på bildet, kan du i stedet for å åpne kanalene holde for eksempel Ctrl og taste 1 for å se innholdet i den røde kanalen).

Rød kanal:
I den røde kanalen er det lite detaljer, så den egner seg dårlig som reparsjonsmateriale.

Grønn kanal:
Den grønne kanalen er en anelse bedre enn den røde, men det er fortsatt for lite detaljer til at den egner seg som reparasjonsmateriale.

Blå kanal:
I den blå kanalen er det også mye informasjon borte, men hvis vi kan klare å benytte detaljene fra denne kanalen i det sammenslåtte bildet, vil det være en bedring.

Ved hjelp av dialogboksen Apply Image kan vi legge til kanaler i andre kanaler og mikse med blandemodus (Blending Mode) under arbeidet. I dette tilfelle skal vi ganske enkelt legge til den blå kanalen i kopien av bakgrunnslaget og bruke Multiply blandemodus. Deretter skal vi endre selve lagets blandemodus slik at vi benytter farger fra bakgrunnslaget, men detaljer fra det øverste ”reparerte” laget og bruke en lagmaske for å kun benytte det som er nødvendig å bruke fra det øverste ”reparerte” laget.

Les resten av guiden og se resultatet her.

Denne saken er hentet fra fotonettstedet Fotopia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere