I juni 2021 mottok Flytoget fire nye spanskproduserte togsett. Investeringen var på hele 1,3 milliarder kroner. Men allerede etter et par uker ble de brått tatt ut av trafikk.
– Under planlagt vedlikehold ble det oppdaget en sprekk i understellet på togsettet, sa Ida Marie Fottland, kommunikasjonsdirektør i Flytoget til Nettavisen i fjor sommer.
Nå returnerer togene om kort tid, hvis alt går som det skal for Flytoget.
– Planen er faktisk at vi skal sette et av de nye togsettene i drift på mandag. Vi gleder oss, skriver Fottland i en e-post til Nettavisen.

Flere busser i Oslo-området innstilt: – Ta hjemmekontor hvis du kan
Ett hinder igjen
Hun forteller at det eneste usikre momentet er hvorvidt de får oppdatert tillatelse fra Statens jernbanetilsyn.
En sprekk i understellet til en av vognene var hovedårsaken til forsinkelsene, i tillegg har covid-19 og kursing kommet i tillegg.
– Det er litt ulike grunner til at det har tatt lengre tid enn vi ønsket. Kort oppsummert så har vi byttet en del av understellet på alle åtte togsett, leveransen av delen har tatt lengre tid enn planlagt grunnet covid-19 – i tillegg til det har vi måttet ha ny kursing av egne ansatte, skriver Fottland.
– Men nå gleder vi oss veldig til å få det første togsettet i drift, de resterende syv settes i drift løpende gjennom året, legger hun til. Flytogets nye milliard-tog hadde sprekker i understellet - etter ett år er de fortsatt ikke i drift
Spansk leverandør
De nye togene ble levert av det spanske selskapet CAF. Fottland opplyste den gang om at CAF tok på seg ansvaret for feilen som ble oppdaget og skulle utbedre feilen.
– CAF jobber sammen med Flytoget for å løse problemene som ble oppdaget. Vi har som mål om å ha enhetene tilgjengelig så raskt som mulig, sa CAFs talsmann Iñaki Escrig til Nettavisen i juni i fjor.