Se videointervju med Sirin Stav (MDG) her:
OSLO RÅDHUS (Nettavisen): Torsdag ettermiddag la byrådet i Oslo frem revidert budsjett.
Les også: Massivt prishopp for elbiler: - Rett og rimelig
En av sakene som har gitt Oslo-byrådet hodebry de siste månedene og hvor de er under sterkt press, er de massive kostnadsoverskridelsene på Fornebubanen.
Les også: Intense diskusjoner om Fornebubanens skjebne
Nettavisen stilte byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG), spørsmål om dette etter pressekonferansen torsdag.
Full stans - ett alternativ
- Hva er nytt om Fornebubanen i det reviderte budsjettet?
- Den kommer vi tilbake til i en egen sak. Vi jobber nå på spreng med å legge frem en sak som først skal legges frem i byråd, før bystyret og fylkestinget i Viken skal ta stilling til det prosjektet, sier Stav til Nettavisen i videointerjvuet over.
På bordet hennes ligger nå ulike alternativer:
- Der vil vi redegjøre for ulike alternativer; gå videre med prosjektet slik det er, eventuelle kutt, som å ta ut stasjoner, og alternativet å stanse prosjektet - og hvilke konsekvenser det vil ha for kollektivtilbudet i byen, for byutviklingen og miljø og klima, sier Stav til Nettavisen.
- Dette kommer jeg tilbake til.
Ordknapp
- Kan du si noe allerede nå om hva du vil anbefale?
- Det kan jeg ikke. Det må vi behandle i byrådet først, sier Stav til Nettavisen torsdag ettermiddag.
For å finansiere kostnadsøkningen for T-baneprosjektet, vil bompengetakstene bli økt med i snitt 40 prosent for bilistene, i en avtale mellom Oslo kommune, Viken fylkeskommune og Staten.
Det har skapt ramaskrik.
Frp og FNB sier nei - Ap og Sp i tenkeboksen
8. mai kunne Oslo Frp avsløre overfor Nettavisen at de ønsker å skrote Fornebubanen etter den siste kostnadsoverskridelsen på ytterligere fem milliarder kroner.
– Det er fordi kostnadene løper løpsk, og vi ser jo at Oslo får veldig lite igjen for dette. Nå må man bruke sunn fornuft og skrinlegge prosjektet, sa Frps fylkesleder i Oslo, Andreas Meeg-Bentzen, ved den store byggegropa på Fornebu.
Les mer: Frp krever full stans for Fornebubanen: – Fyll igjen gropa
Også i Arbeiderpartiet (Ap) og Senterpartiet (Sp) murres det i korridorene.
Ifølge Avisa Oslo vurderer nå flere sentrale Ap-topper, deriblant byrådsleder Raymond Johansen, for første gang å stanse Fornebubane-prosjektet.
– Alle stasjoner må bli bygget
Boligbyggelaget Obos melder at de vil gå inn med ytterligere 300 millioner kroner til byggingen av Fornebubanen i Oslo, forutsatt at alle planlagte stasjoner blir realisert.
– Styret i Obos har nå vedtatt å gå inn med ytterligere 300 millioner kroner i prosjektet, under forutsetning av at alle de fire stasjonene blir bygget, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i Obos i en pressemelding torsdag ettermiddag.
Obos vil sikre at Flytårnet stasjon ikke forsvinner i et politisk kompromiss. Bakteppet er at Oslo kommune har vurdert å droppe noen av stasjonene på Fornebu etter at det kom fram at T-banestrekningen vil koste 4,5 milliarder kroner mer enn antatt. Kostnadsrammen anslås nå til 23,3 milliarder kroner.
Les også: Full brems for Fornebubanen: - Oppsiktsvekkende av byrådet
Siraj understreker at Fornebubanen er et samfunnskritisk prosjekt med stor betydning for hele Oslo-regionen. Når Fornebu er ferdig utviklet, vil området ha rundt 25.000 innbyggere og like mange arbeidsplasser, ifølge Obos-sjefen.
– Hvis baneprosjektet blir nedskalert og vi står igjen med en veiutbygging, er det en gedigen fallitterklæring, sier han.
Obos er den største utbyggeren på Fornebu og skal bygge 10.000 nye boliger i området.
Les også: Gir Frp klart svar: - Å skrote Fornebubanen nå vil koste milliarder
Se videointervju med Sirin Stav her fra MDGs landsmøte: