RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utelukker ikke vakter på fly fra Norge

Foto: TOM MIHALEK (AFP)
Sist oppdatert:
Væpnede flyvakter på fly som går fra Gardermoen, kan bli en realitet.

USAs president Barack Obama har beordret å styrke sikkerheten om bord på internasjonale flyavganger ved å utplassere flere væpnede sikkerhetsvakter, såkalte Air Marshals, på passasjerfly som tilhører amerikanske flyselskap innen 1. februar, opplyser offisielle kilder til ABC News.

- Det er en hastesak å få dem (sikkerhetsvaktene) på plass før de (terroristene) klarer å realisere sine planer. Vi skal forsøke å dekke hvert eneste amerikanske fly som flyr fra utlandet til USA, sier en offisiell tjenestemann til ABC News.

Direktefly til USA
Det amerikanske flyselskapet Continental Airlines har et direktefly som går fra Gardermoen til Newark i New York, og kan dermed være aktuell for utplassering av væpnede sikkerhetsvakter om bord, for å avverge eventuelle terroranslag. Continental Airlines er verdens sjette største flyselskap og USAs femte største.

- Det har vi ikke noe kjennskap til. Det er amerikanske myndigheter som har myndighet over amerikanske flyselskap, sier informasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Jo Kobro, til Nettavisen.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Lars Erik Bartnes, bekrefter at det per dags dato ikke finnes væpnede vakter på passasjerfly som tar av fra norske flyplasser.

- Det er fordi vi ikke tillater væpnede vakter om bord på fly. Og så har vi tidligere fått forespørsler om å ha væpnede vakter på fly fra USA til Norge, men det har vi også sagt nei til, sier Bartnes til Nettavisen.

Vurderer alle forespørsler
Men Bartnes kan ikke utelukke at væpnede vakter kan bli innført dersom det foreligger nye forespørsler fra amerikanerne.

- Da er det mulig. Vi vurderer alle forespørsler. Men å ha skytevåpen om bord på fly er veldig lite hensiktsmessig i den grad man bruker det i flyet. Hvis sikkerhetssituasjonen fungerer sånn at det er nødvendig med væpnede vakter, så skal flyavgangen innstilles, sier han.

- Så du kan ikke utelukke væpnede flyvakter i fremtiden?

- Da er det to forhold. Det ene er at Norge i all hovedsak følger europeisk regelverk. Vi er medlem av alle de europeiske organisasjonene. Hvis de innfører et krav om væpnede vakter, så blir det en vurdering som vi må ta på nytt. Og det andre er en eventuelt ny forespørsel fra USA. Men jeg skal ikke utelukke at den forespørselen allerede har kommet, sier Bartnes.

- Men hva synes du om at amerikanerne har væpnede vakter om bord på passasjerfly?

- Det må nesten de svare på slev. Vi har fått vår anbefaling fra Luftfartstilsynet, som også er skeptisk til væpnede vakter. I Norge sikrer vi oss på flere måter med blant annet sikkerhetssjekker på flyplassen, og politiet har en løpende vurdering av trusselbildet, sier han.

Utplasserer 3200 flyvakter
Amerikanske myndigheter omtaler tiltaket som «et kappløp mot tiden» i frykt for at flere terrorister skal gjøre nye forsøk på å sprenge fly i luften.

Men myndighetene understreker likevel at det ikke er noen overhengende fare for at dette skal skje. Men de vil ikke ta noen sjanser etter det mislykkede terrorforsøket tredje juledag, da Umar Farouk Abdulmutallab angivelig forsøkte å sprenge et passasjerfly i luften like før landing på den internasjonale flyplassen i Detroit.

Amerikanske myndigheter opplyser at etterretningsrapporter viser til at det kan være et titall andre unge menn som er trent opp til å gjennomføre angrep mot amerikanske passasjerfly.

Air Marshalls er væpnede flyvakter som er utplassert i skjul om bord på passasjerfly.

USA har en eksisterende styrke på 3200 flyvakter (Air Marshals) som skal i hovedsak bli utplassert på internasjonale flyavganger med USA som destinasjon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere