- 220 passasjerfly trosser sikkerheten

Foto: SHAUN CURRY (AFP)

220 Boeing-fly er fortsatt i drift til tross for advarsler om en potensiell motorfeil.

13.03.09 21:20

Passasjerfly av type Boeing 777 kan ha en motorfeil som utgjør en stor risiko for motorsvikt tilsvarende den som forårsaket flykrasjet med et British Airways-fly i fjor, opplyser den amerikanske havarikommisjonen i en ny rapport.

Rolls-Royce, som produserer motorene i de aktuelle flyene, jobber med bedre flymotorene med en ny motordel som først er klar om ett år.

Likevel vil 220 Boeing 777-flymaskiner holdes i drift, skriver The Times.

Krasjlandet utenfor rullebanen
Det var den amerikanske havarikommisjonen som frigjorde rapporten torsdag. Den britiske havarikommisjonen frigjorde også en rapport hvor problemet ble registrert, men unnlot å nevne hvilken potensiell fare passasjerene blir utsatt for.

152 passasjerer kom unna med livet i behold da et British Airways-fly av type Boeing 777 mistet kraften i begge flymotorene under innflyging til Heathrow i januar i fjor.

Les også: - Jeg fryktet at alle skulle dø

Flyet krasjlandet på gresset utenfor rullebanen og landingsstellet ble revet av under sammenstøtet.

På mirakuløst vis var det kun én passasjer som ble alvorlig skadd.

Les også: - Piloten reddet 100 liv

En annen Boeing 777-maskin opplevde et lignende problem i november i fjor da flymotorene mistet kraften etter at ising blokkerte drivstofftilførselen.

Pilotene om bord i Delta Airlines-flyet klarte derimot å gjennomføre sikkerhetsprosedyrer som hindret en potensiell ulykke.

- Vi mener det er stor sannsynlighet for at noe lignende vil skje igjen, sier Mark Rosenker ved den amerikanske havarikommisjonen, melder BBC.

Les også: Ikke fly med disse

Beholder flyene i luften
British Airways vil ikke sette 777-maskinene på bakken.

- Absolutt ikke. Det er noe som ikke har blitt foreslått i noen av rapportene. Vi ville aldri ha hatt fly i drift dersom det ikke var trygt, sier en talsmann for flyselskapet til The Times.

Andre flyselskaper som fortsatt benytter seg av 777-maskinene er Singapore Airlines og American Airlines. SAS har ingen Boeing 777-maskiner i sin flåte.

- Nei, de er ikke en del av vår flåte. Det er en veldig stor flytype som er hakket under jumbojet, så den går ikke internt i Skandinavia. Det må i så fall være med charterflyselskap, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Nettavisen.

Det er bare ett flyselskap som bruker Boeing 777-flyet i norsk luftrom.

- Vi har et selskap som flyr Boeing 777, og det er Pakistan International Airlines. De lander på Gardermoen to ganger i uken, og det er tirsdager og lørdager, sier informasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Jo Kobro, til Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.