*Nettavisen* Nyheter.

- Aldri vært ulykker med slike fly før

Foto: REUTERS/HO/Airbus Industries (Scanpix)

- Det savnede flyet skal være av et av verdens sikreste fly, sier ekspert.

01.06.09 18:54

Et Airbus 330-200 er forsvant i dag utenfor kysten av Brasil, og har vært savnet fra skjermene i flere timer.

Siste kontakt med flyet var kort tid etter at det hadde tatt av fra Rio de Janeiro i 19-tiden lokal tid med en flytid på 10 timer og 46 minutter, og befant seg da over Atlanterhavet like utenfor den brasilianske kysten.

- Meget god sikkerhet
Leder i Norsk Flygerforbund og kaptein i SAS, Jan Dieset, forteller til Nettavisen at han selv har selv fløyet Airbus 330-200 en rekker ganger.

- Denne flytypen er veldig vanlig, og brukes gjerne til lange distanser. Det tar opptil 250-300 passasjerer, og har 2 motorer, forteller Dieset.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: NF

Sikkerheten på flyet er meget god. – Denne flytypen har aldri før vært involvert i dødsulykker, påpeker Dieset.

Dieset har selv fløyet den samme ruten som det savnede flyet.

- Tidligere fløy jeg Rio-København, og dette flyet skulle ha landet litt før i Paris. Det finnes turbulens i dette området, men dette vet man om før man flyr, forteller Dieset.

Han legger til at turbulens ofte er i et begrenset høydesjikt, og gjør det dermed mulig å fly under eller over turbulensen.

- Man unngår turbulens først og fremst fordi det er ubehagelig for passasjerene. Turbulens er ikke så farlig for flyets sikkerhet, sier Dieset.

Lyn utgjør liten fare
Det spekuleres nå i om flyet kan ha blitt truffet av et lynnedslag. Ifølge Dieset utgjør ikke dette noen stor risiko.

- Jeg har selv fløyet og blitt truffet av lynet. Dette er ikke så farlig, men det kan forstyrre litt av instrumentene, forteller Dieset.

Han legger til at tordenbyger er meget lett å oppdage på flyets radar. - Man kan lett fly utenom eller rundt tordenbygene, sier Dieset.

Mange fly har også et back-up system som trer i kraft dersom noen komplikasjoner oppstår som følge av for eksempel et lynnedslag.

- Jeg har aldri hørt om at et fly har falt ned på grunn av et lynnedslag, forteller Dieset.

Forsvinner ofte fra radaren
- Et fly kan forsvinne ofte fra radaren. Vanligvis har en radar en rekkevidde på 3-4 kilometer, og er avhengig av en bakkeinstallasjon som fanger opp radaren, forteller Dieset.

Dersom et fly oppholder seg over store sjøområder, forsvinner det derfor fra radaren.

Dieset forteller også at et fly kan holde seg i luften 20-30 minutter etter at det har gått tomt for drivstoff.

- Det vil ikke gå rett i bakken, men gli nedover. Dette flyet hadde drivstoff for 11 timer, og ekstra drivstoff hadde det ikke. Man fyller kun det man trenger, av økonomiske årsaker. Men det er enda for tidlig å spekulere i hva som har skjedd med det savnede flyet, forteller Dieset.

Det har hittil ikke blitt funnet noen vrakrester av flyet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.