RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Alle døde før krasjen

Sist oppdatert:
To personer skal ha forsøkt å ta over spakene like før et Boeing 737-fly styrtet i Hellas søndag ettermiddag. Greske myndigheter sier alle om bord trolig var døde før flyet krasjet. Se bildespesial og les alt om flyulykken.

To personer var i cockpiten og skal ha prøvd å få kontroll over flyet, ifølge greske myndigheter, melder NTB-AFP.

Helio Airways flight ZU522 var på vei fra Larnaca på Kypros til Aten, der det skulle mellomlande før de skulle fly videre til Praha. Men 737-maskinen kom aldri så langt. Det krasjet i et lite fjell nær byen Marathon, etter at begge pilotene om bord tilsynelatende besvimte.

De to personene ble observert av to F16-fly som ble sendt for å undersøke situasjonen i flyet etter at bakkepersonalet mistet kontakten med flyet.

- Prøvde å ta over spakene
- De så to personer i cockpiten, men vi vet ikke om de var en del av besetningen eller passasjerer. Det virket som om de prøvde å ta over spakene, sier talsmann for myndighetene, Theodore Roussopoulos.

De to F16-pilotene har også fortalt at de så den ene piloten sitte sammensunket i det ene setet, og at oksygenmaskene var falt ned fra panelet. Flykapteinen var ikke å se i cocpit.

F16-flyene tok seg opp langs siden av Boeing-maskinen for å se hva som skjedde inne i flyet. Da hadde greske luftfartsmyndigheter ikke vært i stand til å oppnå radiokontakt med flyet etter at det kom inn i gresk luftrom.

Minutter senere mistet passasjerflyet høyde, og krasjet med voldsom kraft.

En siste SMS: «Farvel»
Flyet styrtet 40 kilometer nord for Aten klokken 11.20 norsk tid. Greske myndigheter sier dagens flyulykke er den verste noensinne i Hellas.

Det er ikke mistanke om at ulykken er forårsaket av terrorhandling.

En passasjer sendte en siste SMS-melding før flyet gikk i bakken: «Farvel, her er det iskaldt».

Kulden forklares ved at det skal ha vært et fall i kabintrykket i stor høyde. Boeing-maskinen, som er samme flytype SAS Braathens bruker på de aller fleste innenriks-flyvninger og europeiske ruter, befant seg i 10.000 meters høyde da trykket trolig forsvant brått og uventet.

- Et slikt trykkfall kan forårsake bevisstløshet i løpet av sekunder. I så tilfelle rekker ingen å ta på seg oksygenmaskene før det er for sent, sier en luftfartsekspert til Sky News.

Det aktuelle flyet skal ha hatt problemer med kabintrykket opptil flere ganger den siste tiden.

Tilsynelatende var både passasjerer og besetning allerede døde da flyet krasjet. Over en tredjedel av de 121 omkomne er barn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere