RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Derfor krasjet Madrid-flyet

Sist oppdatert:
En defekt vingeklaff skal være den indirekte årsaken til at 154 mennesker mistet livet i Spanair-ulykken.

Flykrasjen i Madrid forrige måned kan ha blitt forårsaket av at vingeklaffene ikke falt ut før take-off.

Det opplyser sentrale kilder i etterforskningen av ulykken til den anerkjente avisen Wall Street Journal, melder Reuters.

Avisen skriver at ferdskriveren avslører at de bevegelige klaffene på vingene ikke var i riktig posisjon før take-off. Klaffene bidrar til et ekstra løft idet flyet tar av.

Må være i riktig posisjon
Flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet, Bjørn Hansen, sier det er kritisk at vingklaffen er i riktig posisjon under take-off.

- Vingeklaffen gir et ekstra løft ved mindre hastighet. Hvis man har for lite vingeklaff ute, så vil hastigheten som man setter opp i cockpiten være for lav til å fly sånn som det er tenkt. Det er mulig du kommer i luften, men du vil ligge i feil hastighet, sier flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet, Bjørn Nansen, til Nettavisen.

- Men det som har skjedd i dette tilfellet kan jeg ikke uttale meg om. Man kan ikke spekulere før man sitter på alle fakta, sier Hansen og understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

- Ingen brann
Informasjon fra den svarte boksen om bord i ulykkesflyet indikerer at begge flymotorene fungerte ordentlig. I tillegg er det ikke noe informasjon fra den svarte boksen som tyder på at det brøt ut brann før flyet krasjlandet på rullebanen, opplyser kildene til avisen.

Etterforskere stusser derimot over hvorfor pilotene ikke merket at vingeklaffene ikke fungerte slik de skulle under rutinesjekken før avgang.

Spanske myndigheter har ennå ikke offentliggjort noen årsak til flyulykken, og det er ventet at etterforskningen vil ta lang tid. Det var et fly av type MD-80 som krasjlandet på flyplassen Barajas i Madrid 20. august. Flyet var eid av Spanair, som igjen eies av SAS. Ulykken er den verste i Spania på 20 år. Kun 18 mennesker overlevde ulykken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere