RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det hadde vært rock ’n’ roll

Foto: Thomas Paust (Mediehuset Nettavisen).
Sist oppdatert:
Statsråden blir gjerne med en skoleklasse til Afrika for å øke kunnskapen om norsk bistand.

ELVEBAKKEN SKOLE (Nettavisen): Onsdag formiddag fikk bistands- og utviklingsministeren Heikki Holmås en noe uvanlig arbeidsoppgave – han skulle være «lærervikar» for et par hundre ungdommer på Elvebakken videregående skole.

Holmås vil nemlig løfte ungdommens kunnskap om bistandspolitikk, og lanserer derfor norgesmesterskap i bistand. Det er Norad som arrangerer NM i bistand, som er en nettbasert konkurranse hvor alle i hele Norge får delta. Det kåres to norgesmestre – en individuell vinner og en skoleklasse på videregående skole.

Den individuelle vinneren får en reise for to til en verdi av 50.000 kroner. Vinnerklassen får en klassetur til Tanzania.

- Er det du som tar med vinnerklassen til Tanzania, Holmås?

- Det hadde vært rock ’n’ roll! Jeg reiser gjerne med vinnerklassen til Tanzania. Tanzania er ett av de landene vi har hatt lengst erfaring med. Det er et land som har funnet olje og hvor vi nå er inne og prøver å hjelpe for å sørge for at den fordeles og forvaltes på en god måte. Vi tar med de beste erfaringene vi har fra Norge, også deler vi det med dem som føler at vi har noe å melde, sier utviklings- og bistandsminister Heikki Holmås (SV) til Nettavisen.

Stor respekt for læreryrket
Holmås startet undervisningstimen med å redegjøre for Norges bistandspolitikk på en billedlig og pedagogisk måte. Han klarte å sjarmere skoleelevene og høstet både latter og applaus.

Statsråden stilte elevene også en rekke bistandsspørsmål med to svaralternativer.

Majoriteten av elevene svarte riktig på de fleste spørsmålene, men det var ett spørsmål der elevene var svært uenige. Hva har bidratt til mest økonomisk vekst i Norge, olje eller kvinner? ville statsråden vite.

Dermed fikk Holmås understreket hvor viktig likestillingskampen er for regjeringens bistands- og utviklingspolitikk.

- Hvordan var din debut som skolelærer, Holmås?

- Jeg har svært stor respekt for læreryrket, fordi det å levere bra over lang tid til en skoleklasse er utrolig fascinerende. Dette var veldig gøy og jeg følte det gikk bra. Jeg har faktisk vært skolelærer før, men det er første gang jeg har vært talkshowvert på denne måten med en quiz i en skoleklasse, sier han.

NM I BISTAND: Utviklingsminister Heikki Holmås og Norad lanserer onsdag 12. september høstens store bistandskampanje på Elvebakken videregående skole. Hovedelementet i kampanjen er en nettbasert konkurranse, 'NM i bistand', hvor hele landet inviteres til å delta i en kunnskapskonkurranse. I løpet av 10 uker skal deltakeren svare på 10 spørsmål hver uke. I slutten av november kåres to norgesmestere - en individuell tittel som alle har en sjanse til å kjempe om, og en som er forbehold klasser i den videregående skole som kan vinne en spennende klassetur til Tanzania.
NM I BISTAND: Utviklingsminister Heikki Holmås og Norad lanserer onsdag 12. september høstens store bistandskampanje på Elvebakken videregående skole. Hovedelementet i kampanjen er en nettbasert konkurranse, "NM i bistand", hvor hele landet inviteres til å delta i en kunnskapskonkurranse. I løpet av 10 uker skal deltakeren svare på 10 spørsmål hver uke. I slutten av november kåres to norgesmestere - en individuell tittel som alle har en sjanse til å kjempe om, og en som er forbehold klasser i den videregående skole som kan vinne en spennende klassetur til Tanzania.

Nødt til å prate med ungdom
Dette er første gang at Norad arrangerer et norgesmesterskap i bistand. Hovedhensikten med kampanjen er å skape mer bistandsengasjement hos ungdommen.

- Jeg tenker at denne gruppen er de som blir de framtidige skattebetalerne, så sånn sett er det vesentlig at de også har delaktighet i hva dette er for noe, og at de også velger å støtte opp under dette. Og de vil jo være de som vil måtte stille de spørsmålene om hvor verden skal gå videre og finne løsninger på det, sier Norad-direktør Villa Kulild til Nettavisen.

- Hvorfor er det så viktig å nå fram med bistandspolitikk til ungdommen, Holmås?

- Norge er i en helt spesiell situasjon. Vi er meget solidariske. Det norske folk gir én prosent av alt de tjener til bistand. Alle de rike landene i verden har lovet å bruke minst 0,7 prosent av det de tjener i landene sine i bistandspenger. Men det er faktisk bare fem land i verden som oppfølger dette, og det er bare Norge og Sverige som gir én prosent, sier Holmås.

- Det at vi gir så mye mener jeg er viktig, men det stiller krav om to ting. Det ene er at vi jobber knallhardt for at de pengene vi bruker kommer fram og skaper resultater. Det andre er at folk vet om hva vi holder på med, og da er det spesielt unge folk som etter min oppfatning er de som vil stille de fleste kritiske spørsmålene til bistanden - om dette virker som det skal. Og da er vi nødt til å være ute å prate med ungdom, sier Holmås.

En undersøkelse av Norstat gjennomført nå i august på oppdrag fra Norad avslører oppsiktsvekkende lav kunnskap om den norske bistanden, og da særlig blant ungdom:

* Kun 1 prosent av Norges befolkning kan oppgi hvilket land som mottar mest norsk bistand. Hele 64 prosent svarer «vet ikke» på dette spørsmålet.

* Bistand engasjerer og er godt forankret i befolkningen. Hele 6 av 10 mener Norge har en forpliktelse i å gi til andre land og 65 prosent mener at internasjonal utvikling også kommer Norge til gode. (Sum av de som har svart Helt eller delvis enig i utsagnene). Undersøkelsen kan tyde på at vi ikke bryr oss så veldig om hva nesten 28 milliarder kroner brukes til.

* Bare 2 av 10 opplever at de får god informasjon om norsk bistand. Til tross for at Norad fyller 50 år i år, er det nesten ingen unge som kjenner til Direktoratet som er Norges fremste fagmiljø for bistand. Mens hele 9 av 10 over 30 år kjenner til Norad, vet bare 3 av 10 unge om direktoratet.

* 22 prosent av befolkningen er av oppfatning at Norges bistandsarbeid ikke gir gode resultater. Dette inntrykket ønsker Norad å endre, ved å lansere en kunnskapskonkurranse som løfter frem mange av de gode eksemplene på vellykkede bistandsprosjekter

Ungdommen imponerte
Ungdommen på Elvebakken skole imponerte både bistandstopper og statsråden med et høyt kunnskapsnivå. Holmås ble flere ganger stilt kritiske spørsmål om blant annet hvorfor oljefondet investerer i selskap som igjen bidrar med å kutte ned regnskogen.

Andre elever ville vite hva slags garantier utviklingsministeren kunne gi for at bistandspengene ikke havnet hos «krigsherrer på toppen». Eleven skapte mye latter i salen da han sa han var «ganske» fornøyd med svaret til Holmås.

Flere undersøkelser viser at det er et svært lavt kunnskapsnivå blant det norske folk om hva norske bistandspenger brukes til. Kun én prosent av befolkningen vet hvilket land som mottar mest penger fra Norge.

- Vi foretar jevnlige undersøkelser hvor vi spør den norske befolkningen om bistands- og utviklingspolitikk. På forrige spørreundersøkelse, som ble gjennomført av Statistisk sentralbyrå, så var det helt klart at det var akkurat denne aldersgruppen her som ikke hadde så mye kunnskap om bistand. De visste faktisk nesten ingenting, sier Kulild.

- Derfor har vi en kampanje for å nå fram. Det holder ikke da med en kronikk i Aftenposten.

- Men de vi møtte her på Elvebakken viser jo at ungdom både kan mye og er engasjerte, legger hun til.

- Og hva er det kunnskapsministeren har gjort galt da, Holmås?

- Dette er jo utviklingsministerens ansvar, men det er jo viktig å skape politisk debatt rundt utviklingspolitikken, også er det jo viktig å være klokkeklar på å få fram de gode eksemplene som vi får til. Men også få fram de gangene vi ser at det ikke virker godt nok. Det tror jeg er vel så viktig for å skape den troverdigheten som er nødvendig, og oppslutningen om at vi faktisk skal bruke 28 milliarder kroner, noe som er veldig mye penger, men som altså bare er tre ganger skolebudsjettet i Oslo, sier Holmås.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere