*Nettavisen* Nyheter.

- Dette er for dem som tror at jorden er flat

Foto: HO (Reuters)

Gassbobler kan forklare Bermudatriangelmysteriet. - Men det må et jordskjelv til om teorien skal holde vann, mener eksperter.

10.08.10 19:31

I flere tiår har skip og fly forsvunnet på uforklarlig vis i det myteomspunne Bermudatriangelet, som dekker et 2,5 millioner kvadratkilometer stort område, som strekker seg fra Bermuda i øst til Puerto Rico i sør til Florida i vest.

Nå hevder en australske forsker ved Monash University i Melbourne at han har funnet forklaringen på de mystiske forsvinningene.

Teoretisk mulig
Professor Joseph Monaghan, som har publisert sine funn i The American Journal of Physics, har funnet høye konsentrasjoner av metanhydrater i det såkalte Bermudatriangelet. Teorien hans går ut på at frigjort metangass fra havbunnen ekspanderer seg på vei opp mot overflaten. Når boblen treffer overflaten, vil skipet miste oppdriften og synke, ifølge Monaghan.

- Det er vel teoretisk mulig, men jeg har vanskelig for å se at det skal skje gjentatte ganger. Man må jo ha et enormt reservoar av metangass. Man må kanskje ha jordskjelv eller noe sånt som mekanisme for å få metangassen fort nok ut. Det normale er at det bobler opp rolig og pent og ikke skaper noe problem, sier leder av faggruppen for oseanografi ved Havforskningsinstituttet, Bjørn Ådlandsvik, til Nettavisen.

- Hvor stor boble må egentlig til for at et skip skal miste oppdriften?

- Dette er en ren spekulasjon, men boblen må nok være like stor som skipet i volum, og vel så det. Det må komme ut enorme mengder fort for at man skal få en sånn virkning at skip skal miste oppdrift. Det er vekten av det fortrengte vannet som gir oppdriften, men når det fortrengte vannet ikke er så tett lenger, forsvinner oppdriften, sier Ådlandsvik.

Stort jordskjelv
Ekspert på metangass Kåre Kullerud har hørt om teorien tidligere, og sier den er plausibel.

- Jeg tror ikke dette er noen ny idé hvis de (forskerne red.anm.) prøver å si det. Jeg tror det var for 20 år siden at denne teorien dukket opp. Og jeg tror at en sånn teori har vært framme for å forklare hvorfor skip forsvinner sporløst i Bermudatriangelet. Hvis man får en voldsom lekkasje med metangass fra havbunnen, kan det forekomme at man får en stor boble som stiger til overflaten. Og hvis det befinner seg en båt der, så vil den synke, sier førsteamanuensis ved Institutt for geologi ved Universitetet i Tromsø, Kåre Kullerud, til Nettavisen.

- Jeg vil tro det er mulig hvis man har et stort gassreservoar i bergarten på havbunnen, og et stort jordskjelv danner en sprekk, da vil gassen komme ut. Men det skjer vel ikke så ofte. Rent generelt så kan det sikkert være mulig, sier han.

Kullerud sier at dette også kan være en gjellende problematikk i oljefelt.

- Hvis du har noen installasjoner som flyter på havoverflaten, og det skjer en blowout (utblåsning) og gassen kommer opp, så kan det føre til at installasjonen synker, sier han.

Les også: - Mysteriet om Bermudatriangelet løst

- Helt usannsynlig
Men det er ikke bare skip som har forsvunnet sporløst i Bermudatriangelet. Mange fly har også forsvunnet på uforklarlig vis, og professor Monaghan mener at metangassboblene kan være grunnen.

Teorien er at metangassen antennes og resulterer i motorhavari.

- «On the top of my head» høres dette helt usannsynlig ut. Dette med Bermudatriangelet er det skrevet mye om, og man mener at det er en del naturlige forklaringer på disse forsvinningene, sier flyekspert og leder i Flyoperativt forum, Per Gram, til Nettavisen.

Gram tror forsvinningene heller skyldes en rekke forskjellige enkeltstående hendelser forårsaket av blant annet menneskelig eller tekniske feil, eller fly som mister kompassretningen som følge av magnetfelt forårsaket av solaktivitet.

- At en metansky skal kunne påvirke instrumentene i noen særlig stor grad, mener jeg er nesten umulig. Det må være en enorm konsentrasjon med metan hvis det skal kunne påvirke motoren, sier gram, som selv har flydd gjennom en propangassky over Ekofiskfeltet i Nordsjøen uten at motoren havarerte.

- Motoren kan havarere
Gram sier at motoren teoretisk sett kan havarere dersom flyet flyr gjennom en gassboble over lengre tid.

- Det som skjer er at luften kommer inn i jetmotoren, så blir den blandet med brennstoff. Hvis det kommer inn brennbart materiale, som for eksempel metangass, i tillegg til drivstoffet som antennes, da kan det føre til at en får så stor effekt i brennkammeret at motoren kan havarere.

- Men jeg tror ikke dette er en holdbar teori. Dette med Bermudatriangelet blir et spenningsfelt for dem som tror at jorden er flat, de som tror at vi ikke har landet på månen og at 9/11 og Kennedy-drapet er en konspirasjon. Alt dette er en ren smørje, sier han.

Veteranflyger Knut Lande har 25 års med erfaring som pilot i Forsvaret og er tidligere havariinspektør i Havarikommisjonen. Han mener flymotorer kan havarere som følge av metangass, men har aldri hørt om at det har forekommet.

- Flyr du inn i en stor konsentrasjon med antennbar metangass, så kan det stemme. Poenget er hvis man flyr inn i en stor brennbar gassky så vil det ta fyr. Men jeg har aldri hørt om at dette har skjedd. Men det er aktuelt i forbindelse med gassutslipp fra oljeplattform i oljefelt i Nordsjøen, og derfor er det flyforbud i slike områder, sier den pensjonerte piloten Knut Lande til Nettavisen.

Lande mener det ikke vil være noen stor forskjell på de gamle propellflyene med stempelmotorer og de moderne jetflyene med turbinmotorer.

- Begge har jo forbrenning, så det vil ikke gjøre noen stor forskjell. Det som er forskjellen er at propellfly flyr i lavere høyde. Fly med turbinmotorer flyr jo høyt. Det kan være at mindre propellfly som flyr i lavere høyde kanskje er mer utsatt, sier Lande.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.