RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Elevene kommer sultne på skolen

Sist oppdatert:
Barna har ikke råd til mat og får ikke gjort lekser fordi familien mangler strøm. Det er hverdagen til lærer Idah P. Tembo.

(Nettavisen/Zambia): - Flere av elevene mine har mange problemer. Noen har ikke tid til lekser fordi de må jobbe isteden, og flere av barna kommer sultne på skolen, det er frustrerende, sier Idah P. Tembo.

Hun er religion – og mattelærer i SOS-barnebyer i Lusaka, Zambia.

Se bilder fra skolen nederst i artikkelen

Barna Tembo snakker om er elever som bor utenfor barnebyen. De er bosatt på landsbygda, der familier lever under ekstrem fattigdom. Barna har fått mulighet til å gå på skolen gjennom SOS-barnebyers «Family strengthening program» (FSP).

Les mer om FSP: Bestemor forsørger åtte barnebarn

- Jeg ser stor forskjell på FSP-barna og de som bor i SOS-barnebyen. Barna fra landsbygda kommer ofte sultne på skolen, og ofte for sent siden de gjerne må hente vann eller hjelpe til hjemme fra grytidlig på morgenen.

- Men alle de ansatte i SOS, som lærere og klinikken samarbeider så bra. Så hvis et barn kommer sulten på skolen, eller har andre behov så får vi til å hjelpe.

Bli fadder: Klikk her og redd et barn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Hater matte
På tross av tøff bakgrunn ser Tembo en stor iver blant alle elevene sine, uansett om de bor i SOS-barnebyen, der barna har fått et hjem, en mor og søsken, eller på landsbygda.

- Mange kunne ikke engelsk da de begynte på skolen, men nå kan de snakke og kommunisere, noen er veldig flinke. Elevene er så motivert, så det gjør meg motivert.

- Jeg blir veldig knyttet til dem. De er så gode, men sårbare. Derfor setter jeg av ekstra tid til de som trenger det. Jeg har lært meg alle navnene og alle historiene til barna. På den måten kan jeg se og vite om noe er galt.

Tembos alvorlige ansikt går over til et bredt smil og et knis.

- Men barna liker ikke matte, så jeg må være veldig tålmodig i det faget, sier hun og ler høyere.

- Det er vel ikke så mange som liker matte!

Ikke råd til pulter
Tembo har 40 elever i klassen sin i alderen 15 til 16 år. Hun synes elevantallet er lite i forhold til sin tidligere arbeidsplass. Da jobbet hun på en offentlig videregående skole, hvor hun var ansatt i 15 år.

- På den offentlige skolen var det 80 elever i klassen, og elevene måtte stå eller sitte på gulvet. Å lære bort i SOS-barnebyer er lettere. Her har elevene pulter og skoleutstyr.

Selv har lærerinnen to av sine egne barn i skolen. Men når hun er på arbeid er hun ikke deres mor, påpeker hun.

- På skolen er jeg alles forelder. Jeg guider dem om livet, og må for eksempel snakke med dem om hva slags aktiviteter de kan gjøre på ettermiddagen og i helgene, så de ikke gjør noe dumt. Spesielt må jeg snakke med dem om hiv.

Les historien til flere hiv-rammede og om familier i Zambia:
Mistet foreldrene i aids
Mor for 12 foreldreløse
Lever på 423 kroner i måneden
- Slektninger tar alt barnet eier
Behandler 100 pasienter daglig

Besøk den interaktive SOS-barnebyen her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere