RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kan være utrygt for tunge passasjerer

Foto: MARK RALSTON (AFP)
Sist oppdatert:
Flysetene var i sin tid konstruert for å tåle personer som veier langt mindre enn i dag.

For flere tiår siden ble det satt en standard i USA for at belastningskapasiteten for flyseter og flysetebelter skulle være konstruert for passasjerer som veide 77 kilo.

Fortsatt blir flysetene testet ut med testdukker som skal tilsvare vekten av et menneske på 77 kilo, skriver The New York Times. Men nå har gjennomsnittsvekten til flypassasjerene økt drastisk.

Høyere gjennomsnittsvekt
I USA er gjennomsnittsvekten for menn 88,9 kilo og 74,8 kilo for kvinner. I Norge er gjennomsnittsvekten for norske menn 83,8 kilo og 67,5 kilo for kvinner, ifølge Statistisk sentralbyrås helserapport fra 2008.

Forskere i USA stiller nå spørsmål om dagens flyseter er sterke nok til å beskytte tunge passasjerer.

- Om en tyngre person fyller et sete, så vil setet antakelig ikke oppføre seg som tilsiktet under en krasj, sier seniorforsker ved senter for anvendt biomekanikk på Universitetet i Virginia, Robert Salzar, til The New York Times.

- Energiabsorpsjonen i flysetene vil trolig bli overbelastet og passasjerer vil ikke bli tilstrekkelig beskyttet, sier han.

Salzar sier at passasjerer i nærheten av tunge passasjerer også kan være utsatt. Hvis flysetet kollapser eller flysetebeltet svikter, så kan andre passasjerer bli utsatt for fare som følge av den «ukontrollerte bevegelsen til passasjeren», ifølge Salzar.

- Er det trygt nok?
Ingeniør Yoshihiro Ozawa fra det japanske selskapet Jasti Ltd, som produserer testdukker, er også opptatt av denne problemstillingen. Han hevder det ikke finnes noe data som tilsier at flyseter og flysetebelter er trygge nok for tunge passasjerer.

- Om vi ikke tester med tyngre testdukker, så vil vi ikke kunne vite om det er trygt nok, sier Yoshihiro Ozawa til avisen.

- Ikke et formelt tema
Luftfartstilsynet i Norge sier de ikke er kjent med problemstillingen.

- Dette har ikke vært noe formelt tema innenfor europeisk luftfart. Men når det gjelder setebelter og stoler, og hvordan de er festet, så finnes det klare regler her, sier kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet, Marit Kvarum, til Nettavisen.

Nestleder i Norsk Flygerforbund, Knut Backer, sier at flygemaskiner i Europa har omtrent de samme sertifiseringskravene som i USA, også når det gjelder testing av passasjerseter. Men Backer understreker at tunge passasjerer ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko.

- Jeg har aldri tenkt tanken. Når det gjelder passasjerseter så er det et kompromiss om å gjøre vekten så lav som mulig, samtidig som at det skal tåle en viss belastning. Men jeg kan ikke komme på noen tilfeller hvor flysetene ikke tåler belastningen. Da er det heller andre ting som ryker først, sier Backer til Nettavisen.

Passasjervekten øker
- Det jeg vet er at passasjervekten øker. Så de blir kontrollveid og hevet og økt fra tid til annen, men det går på at hele vekten på flyet skal stemme, så det går ikke på stolenes konstruksjoner, sier han.

Han mener at tunge passasjerer heller ikke er mer utsatt enn andre når det er turbulens.

- Det største problemet med turbulens er for dem som ikke sitter fastspent. Det skjer aldri noe med dem som er fastspent, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere