- Luft for ett døgn til

Ubåten har bare luft for ett døgn til, opplyser den russiske marinen. Orlogskaptein Hans Lauritzen i Sjøforsvaret føler med mannskapet.

05.08.05 14:25

- Å bli liggende fast på bunnen og vite at du ikke har mulighet til å komme opp - det er et skrekkscenario som enhver som har vært om bord i en ubåt kan identifisere seg med, sier Hans Lauritzen, som selv har åtte års fartstid på ubåt.

Talsmann for den russiske marinen, kaptein Igor Dygalo, sier til TV-kanalen Rossiya at ubåten bare har luft for ett døgn til, melder nyhetsbyrået AP.

Allerede før denne meldingen kom, antydet Lauritzen at russerne kunne ha så lite tid som ett døgn på seg til å redde mannskapet opp.

- Med tre manns besetning kan den være neddykket i to døgn, i verste fall. Men hvis det nå er syv mann om bord, så vet jeg ikke hvor lenge de kan holde det gående. Kanskje et døgn. Slik jeg kan lese situasjonen, er den akutt, sa han til TV 2 Nettavisen.

Styres fra et moderfartøy
Ubåten, som ligger på 190 meters dyp utenfor Kamchatka-halvøya på den russiske Stillehavskysten, er ikke er beregnet til å klare seg lenge under vann, opplyser Lauritzen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fartøyet er 13,5 meter langt og 5,7 meter bredt.

- Dette er en av de mindre rednings- og forskningsubåtene. Den blir operert fra et moderfartøy som enten er et skip eller en annen ubåt. Den har begrenset rekkevidde og utholdenhet, sier Lauritzen til TV 2 Nettavisen.

Torsdag ettermiddag norsk tid sank ubåten etter at propellen hadde viklet seg fast i det som trolig er et fiskegarn. Russerne har bedt den japanske og den amerikanske marinen om assistanse.

Lauritzen tror at den beste måten å redde ubåten på, er å heise den opp med kran. Det krever for øvrig at dykkere går ned og løsner ubåten fra nettet den sitter fast i. Dykkerne kan da feste ubåten til en wire slik at den kan heises opp.

-Ikke som «Kursk»-ulykken
Lauritzen sier at situasjonen i Stillehavet er en helt annen enn da Kursk sank utenfor norskekysten for fem år siden .

- Kursk var en helt annen type ubåt. Den var 100 ganger større, og båten ble totalt defekt etter en eksplosjon som delvis fylte den med vann. Her vet vi at ubåten er intakt og ligger på bunnen, sier han.

Lauritzen sier at det store problemet for fem år siden, var at den russiske marinen ikke forsto at de sto overfor en nødsituasjon før det var for sent.

I dag er situasjonen en annen. Den russiske marinen ser ut til å ha trykket på alle nødknapper, og har allerede bedt om assistanse fra Japan og USA.

Begge landene stiller seg positive til å bidra i redningsaksjonen.

Ifølge AP vil den amerikanske marinen i første omgang sende et ubemannet redningsfartøy.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.