RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Men hvorfor er doen så liten?

Se video fra suberjumboens historiske reise.

Tirsdag ettermiddag landet superjumbojeten Airbus A380 fullastet med passasjerer i London for første gang.

BBC-reporter Nick Higham var en av de som var med på gigantens første kommersielle flygning til Europa.

Se video her

BBC betalte for seter i flyets økonomi-avdeling, men Higham var heldig og ble oppgradert til business class av Singapore Airlines.

- Førsteinntrykket er at det er utrolig stille, en god del stillere enn på en vanlig jumbojet, sier Higham.

Også i økonomiavdelingen har passasjerene mer plass. Hvert av de 400 setene er fem centimeter bredere, og i tillegg har passasjerene rundt fem centimeter mer plass til beina. Og prisen - den er den samme som før.

Det eneste som ikke har blitt særlig større - det er doen.

Se bildekarusell lenger ned i saken.

Har betalt 45000
En av passasjerene har betalt hele 9000 dollar, eller 45.000 norske kroner for sete 1F i en av suitene i flyet.

- Jeg har ikke familie eller barn, og jeg er single - så jeg bruker alle pengene mine på hobbyen min, sier han.

Det er ikke første gang mannen er ombord i en A380. Han var også med på jomfruturen fra Singapore til Sydney og tilbake igjen, og har planer om å være med på den første flighten til Tokyo.

Fikk personlig sertifikat
Alle passasjerene som var med på jomfruturen fikk hvert sitt personlige sertifikat som beviser at de var med på den historiske flyturen.

- Det er noe å fortelle folk om senere, når man blir eldre, at man har vært med på den aller første turen, sier en av de kvinnelige passasjerene til BBC.

Heathrow blir hovedmål
Den britiske hovedstaden ble føyd til listen over destinasjoner da Singapore Airlines nylig fikk levert sin tredje superjumbojet.

Ifølge beregninger foretatt av Airbus, vil Londons Heathrow-flyplass bli det største internasjonale knutepunktet for de enorme flyene. Det er ventet at hele 90 fly av typen A380 vil benytte flyplassen som fast rutemål innen 2020.

Virgin Atlantic Airlines, Emirates og British Airways vil ved siden av Singapore Airlines bli de største operatørene av A380 på Heathrow.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere