RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Slurv grunn til Air France-tragedien

Foto: BOB EDME (AP)
Sist oppdatert:
Ble oppfordret til å bytte ut en del, men droppet det.

Det er fortsatt ingen som vet hva som skjedde før Air France-flyet forsvant over Atlanterhavet mandag 1. juni. Nå offentliggjør den franske havarikommisjonen opplysninger som kan antyde at slurv er grunnen til ulykken, at flyets systemer brøt sammen et etter et, og at autopiloten ikke var på.

- Ble oppfordret til å bytte sensor
Lederen for den franske havarikommisjonen Paul-Louis Arslanian sier lørdag at Airbus hadde anbefalt Air France å bytte ut en del på sine A330-fly. Men av en eller annen grunn ble ikke dette gjort.

- En type sensorer skulle byttes ut, men det betyr ikke at flyet nødvendigvis er defekt dersom disse delene ikke byttes ut, sier Arslanian til Reuters.

Han advarer mot å trekke forhastede slutninger, ettersom de fleste fly kan fortsette å fly sikkert selv med skadde systemer.

- Problemer hadde oppstått, og nå undersøker vi disse nøye, sier han.

Airbus har ifølge Reuters ikke ønsket å kommentere informasjonen.

Svikt i flere systemer
Ifølge Arslanian sendte flyet ut 24 feilmeldinger til vedlikeholdssentralen i Paris, før det trolig styrtet.

Allerede torsdag meldte The Aviation Herald at de mente å kjenne til innholdet i noen av de siste meldingene flyet sendte fra seg.

De hevder at flyet sendte ut første feilmelding klokken 04.10, en melding som indikerte at autopiloten var deaktivert, og dermed ble tekniske hjelpemidler for å hindre farlige bevegelser fjernet.

Mellom 04.11 og 04.13 ble det sendt flere feilmeldinger om at ISIS, det sekundære informasjonssystemet, og ADIRU, flyets navigasjonssystemer, var ute av drift.

Les mer: Ulykkesflyets siste meldinger

Men selv etter at havarikommisjonen har analysert alle feilmeldingene, klarer de ikke å forklare hva som fikk flyet til å styrte, melder CNN.

- Jeg vil be dere huske på at alt dette er meget dynamisk og at det er svært mange spørsmålstegn, sier Arslanian.

- Vi vet ikke hvordan flyet styrtet i vannet. Vi vet ikke hvordan vrakrestene endte i vannet og det er viktig å ha både havbunnsforholdene og havstrømmene i bakhodet, sier han.

Les også: Vrakrester ikke fra Air France-flyet

Feil hastighet
I tillegg til indikasjoner om at autopiloten var skrudd av, antyder feilmeldingene at flyet enten holdt for lav eller for høy hastighet gjennom stormområdene før det styrtet.

Alle de 228 passasjerene og besetningsmedlemmene om bord i Airbus-flyet antas å ha omkommet da flyet forsvant nord for øygruppen Fernando de Noronha utenfor kysten av Brasil mandag.

Letemannskaper fra både Brasil og Frankrike leter etter vrakrester fra flyet, og særlig etter de svarte boksene som kan gi svar på hva som gikk galt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere