RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ANBEFALER TILDEKKING: Kystverket leverte tirsdag sin anbefaling til Samferdselsdepartementet om hva som skal gjøres med den tyske ubåten utenfor Fedje.
ANBEFALER TILDEKKING: Kystverket leverte tirsdag sin anbefaling til Samferdselsdepartementet om hva som skal gjøres med den tyske ubåten utenfor Fedje. Foto: Geoconsult / Handout (EPA)

- Ubåten bør ikke heves

Sist oppdatert:
Kystverket vil tildekke kvikksølv i Fedje-ubåt.

Bergen (NTB): Kystverket anbefaler at kvikksølvlasten i ubåtvraket på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland, bør tildekkes, ikke heves.

Den faglige anbefalingen om den tyske ubåten U864 ble overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tirsdag.

- Dette er et godt miljøtiltak på lang sikt, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.

65 tonn kvikksølv

Ubåtvraket med 65 tonn kvikksølv ligger på havbunnen utenfor øya Fedje nord i Hordaland.

Det er to år siden Kystverket fikk i oppdrag av den rødgrønne regjeringen å foreta ytterligere utredninger av ulike alternativer med sikte på enten å heve kvikksølvlasten eller dekke til problemubåten fra andre verdenskrig. Siden 2003 har Kystverket anbefalt tildekking av ubåtvraket hele tre ganger.

En eventuell tildekking av vraket vil ta om lag to år og fire måneder fra start. Og kostnadene er med 75 prosents sannsynlighet beregnet til å bli mellom 360-520 millioner kroner.

150 millioner

Kystverket har benyttet seg av det de betegner som den beste nasjonale- og internasjonale fagekspertise som finnes på disse områdene under utredningen av alternativene. Totalt har utredningene kostet 150 millioner kroner, skriver Bergens Tidende.

Mens den rødgrønne regjeringen vedtok både tildekking og heving av vraket, mente den borgerlige opposisjonen lenge at ubåten bør heves. Både Høyre og Fremskrittspartiet modererte seg i regjeringserklæringen etter maktskiftet i fjor høst, der det heter at de vil «sikre en miljømessig trygg og forsvarlig løsning for U-864».

Stor skuffelse

Kystverkets konklusjonen vil bli møtt med stor skuffelse i lokalsamfunnet på øya med sine 561 innbyggere.

– Nå må den sittende regjeringen være voksne nok til å gi samfunnet her en erstatning for den slitasjen denne prosessen har påført oss. Vi var en øy som skulle satse på turisme og opplevelser knyttet til fiske og havet. Hvem vil kjøpe en hytte her for å drive med fiske så lenge det ligger så mye kvikksølv utenfor kysten, sier Terje-Viktor Storemark til Bergens Tidende. Han driver butikken på øya og sitter i det kommunale formannskapet for Høyre.

Alle omkom

– Nå må det skje noe ganske raskt. Dette har vært en stor belastning for utviklingen av Fedje-samfunnet, sier Storemark.

Den tyske ubåten U-864 ble senket av den britiske ubåten HMS «Venturer», 9. februar 1945. Alle om bord omkom.

Sjøforsvaret fant i mars 2003 vraket på rundt 150 meters dyp, rundt to nautiske mil (3,7 km) vest for Fedje i Hordaland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere