- Var det virkelig gull om bord?

Foto: AP (AP)

Norsk skip skal avsløre om denne tråleren faktisk var lastet med gull og sølv for 143 millioner.

15.04.09 15:30

Tråleren Polar Mist var angivelig lastet med gull og sølv til en verdi av 21,5 millioner dollar, som utgjør om lag 143 millioner kroner, da det forliste utenfor kysten av Argentina januar i år.

Mannskapet på åtte hevder de sendte ut et nødrop før de til slutt ble tvunget til å forlate skipet på grunn av uvær.

Deretter ble mannskapet heist opp i et redningshelikopter.

To dager senere var det en chilensk tauebåt som fant den forlatte tråleren. Men tråleren sank helt uventet mens den ble tauet inn mot land 40 kilometer utenfor den argentinske kysten.

Sår tvil om lasten
Eierne av lasten hevder det var gull og sølv for 21,5 millioner dollar om bord i Polar Mist, og forlanger at et forsikringsselskapet fra Lloyd’s of London betaler utgiftene for det kostbare hevingsarbeidet.

Men flere argentinske medier og maretime eksperter sår tvil om gullet og sølvet faktisk var om bord i båten.

Noen av spørsmålene som reiser seg er hvorfor valgte de å bruke en gammel båt fra 1979 til å frakte så dyrebar last; hvorfor valgte mannskapet å forlate skipet når det ville vært tryggere å forbli om bord; og hvorfor lot de motoren stå på da de hoppet ut i det iskalde vannet?

Veldig merkelig
- Dette er veldig merkelig og veldig mistenkelig. Skipet var jo fortsatt flytende og det var ikke fare for at det skulle synke, sier ekspert på maritim historie, Carlos Mey, til nyhetsbyrået AP.

Påtalemyndigheten i både Chile og Argentina gransker forliset av Polar Mist, som seilte under chilensk flagg, men ingen ønsker å kommentere den pågående saken.

Selskapet Cerro Vanguardia SA hevder de hadde gull og sølv om bord i båten til en verdi av 16, 5 millioner dollar.

- Det er ikke noe mystisk her. En båt sank! sier direktør for selskapet Jorge Palm.

Minera Triton Argentina SA hevder de hadde fem millioner dollar i gull og sølv om bord i Polar Mist.

Heves av norsk skip
En argentinsk dommer ga tidligere denne måneden tillatelse til å hevde vraket av tråleren. Hevingen skal bli utført av det nederlandske selskapet Mammoet, som hevet ubåten Kursk i 2001, på oppdrag av Lloyd's.

Hevingen startet denne uken og det er ventet at det vil ta rundt en uke. Skandia Patagonia ble bygget i Norge og skal gjennomføre hevingen av Polar Mist som ligger på 75 meters dyp.

Hvis gullet og sølvet viser seg ikke å være om bord i vraket, vil forsikringsselskapet Lloyd's se seg nødt til å kreve tilbakebetaling for hevingsarbeidet.

Forliset skjedde ved Magellanstredet på sørspissen av Sør-Amerika, og flere selskaper skal ha gjennomført forsikringssvindel i nettopp dette farvannet for å kvitte seg med uønskede båter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.