RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Helt rått å være nordmann

Sist oppdatert:
Amerikanerne hyller nordmenn og norsk shipping.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

NEW YORK (NA24): - Det er kult å være i New York. Med all oppmerksomheten de norske får her gjør at jeg er stolt av å være nordmann. Det er helt rått for å være ærlig, sier Stian Rønningen i Landsbanki til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Analytikeren er en av mange nordmennene som har tatt turen over til The Big Apple i anledning konferansen Marine Money. Rønningen dekker shippingbransjen for den norske avdelingen av det islandske meglerhuset Landsbanki.

Både norske redere og banker får mye skryt fra amerikanerne. Sammen med grekerne har nordmennene tatt lederrollen i de maritime næringene.

Mye av det hele Marine Money-konferansen handler om er hvordan shippingnæringen kan klare å holde veksten oppe. Sektoren kan få problemer med det. Likevel er det ikke mye pessimisme som råder blant en rekke av rederiene som er til stede.

- Tidligere var det slik at banknæringen var bekymret for shippingen, nå er det shippingen som er bekymret for banknæringen, sier reder Morits Skaugen til NA24.

- Shippingsektoren skal aldri ha vært så sunn som det er i dag, ifølge han.

Byggeprogrammer
Problemstillingen som alle er opptatt av er hvordan rederiene skal klare å finne finansiere et voldsomt byggeprogram som ingen har sett maken til tidligere.

- Det er veldig store tall som er ute og går, sier Rønningen og peker på at flere hevder at det er snakk om et kapitalbehov på over 350 milliarder dollar.

Enkelte har presentert estimater på rundt 500 milliarder dollar. Det tilsvarer langt mer enn hele oljefondet til Norge.

Morits Skaugen gleder seg over gode tider.
Morits Skaugen gleder seg over gode tider.

Skylder på bankene
Bankene får skylden for at de er tilbakeholdne til å være med på å finansiere flere nye prosjekter. Ifølge Rønningen skyldes det at deres egen finansiering har blitt langt dyrere, og det rammer shippingnæringen.

- For øyeblikket er det sånn markedet er. Men det er et unormalt marked. Hvis dette fortsetter vil det gi shippingindustrien utfordringer, sier analytikeren.

Han trekker også frem at de må konkurrere med flere andre sektorer om tilgangen på finansieringen. Blant annet offshore og ikke minst energisektoren.

Hvis situasjonen ikke bedres kan det voldsomme nybyggingsprogrammet bli utsatt for forsinkelser og i enkelte tilfeller at prosjektene kanselleres. Det trenger ikke være negativt.

- Det kan føre til at syklusen varer lenger, sier Rønningen til NA24.

Fraktmarkedet
Han følger nøye med på utviklingen innen både fraktmarkedet og på selskapene i aksjemarkedet. Mange av temaene på Marine Money-konferansen er godt kjent blant de i bransjen. Men det er likevel noe nytt som ikke har vært oppe tidligere.

- Det som har overrasket meg er at det snakkes om en kapasitetsvekst ved verftene på opp mot 50 prosent frem til 2010, sier Rønningen og peker på at det kan slå ut på prisingen i markedet. Økt tonnasje kan endre situasjonen som råder nå.

Usikre prosjekter
Selv om finansieringen kommer på plass er det ikke sikkert at det løser alle problemene. Flere av prosjektene som trekkes frem som usikre er knyttet til Kina og situasjonen på kinesiske verft. Flere har aldri tidligere bygget skip og har ingen erfaring med å møte kravene i det internasjonale shippingmiljøet. Den voldsomme prisoppgangen i råvaremarkedet har også medført en inflasjon i kostnadene. Usikkerheten er hvordan rederne vil forholde seg til å måtte plukke opp en større del av regningen.

I det store bildet er det likevel ikke de usikre verftene som er problemet.

- Det er ikke ”make it or break it”, sier analytikeren og viser til at det er en prosentvis liten andel av skipene som skal komme fra problemverftene.

Situasjonen i dagens marked er likevel upåklagelig. Etterspørselssiden er langt større enn tilbudssiden og det blir lagt merke til.

Forretninger
Landsbanki-analytikeren har tatt turen over for å gjøre forretninger og han merker at pågangen er stor. Med den inntjeningen rederne nå kan vise til har shipping vekket interesse hos ignorante amerikanske hedgefondforvaltere. Slik har det ikke alltid vært.

Avkastningen som næringen kan vise med dagens rater og de store svingningene i både aksje- og papirmarkedet gjør at det er enklere å overtale blaserte forvaltere. Selv om konferansen konsentrerer seg om finansieringssituasjonen og utfordringene med tanke på det omfattende byggeprogrammet er det flere faktorer som ikke blir diskutert.

Med rekordhøy inntjening og kontantstrømmen bulkrederingene nå leverer er selvtilliten til rederiene skyhøy.

Dividende
I forbindelse med en paneldiskusjon satt Herman Billung i John Fredriksens Golden Ocean med flere andre representanter for greske rederier og diskuterte situasjonen. Billung og George Economou i konkurrenten Dryships er enige i at alt er ”great” og klagde over at aksjene er altfor billige siden markedet ikke forstår hvor bra situasjonen er.

- Amerikanske investorer forstår ikke hvor billige vi er med utbyttekapasiteten fremover, kommenterte Billung og presiserte at det er litt fleipete sagt.

Gode til å prise
Det er en gammel lekse, men Rønningen, en representant for aksjemarkedet, er ikke enig i de vurderingene.

- Jeg føler markedet er mer enn gode nok til å prise aksjene. Ikke alle i aksjemarkedet tar feil og det blir å si at markedet oppfører seg irrasjonelt.

Det blir særlig tydelig når bulkratene faller. Når det skjer har tendensen vært at aksjene blir hardere rammet. Rønningen kaller det nybyggingsspøkelset som kommer snikende hvis store ordre blir tatt ut av markedet.

Elsker volatilitet
De store svingningene i aksjekursene og i papirmarkedet for bulkfrakt kan være positivt. Amerikanerne elsker volatilitet og kan gjøre at hele bransjen blir mer attraktivt.

Han tror at de store svingningene vil fortsette. De store bevegelsene innen fraktderivatene vil gjøre at papirmarkedet vil ta en enda større del av kaken. Slike veddemål er populært på Wall Street.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere