Gå til sidens hovedinnhold

- Avskyelig Bush-reklame

Mange av de etterlatte etter terrorangrepene 11. september 2001 er sterkt kritisk til at president Bush bruker bilder fra ruinene av World Trade Center i sin valgkampreklame. Se reklamen her og døm selv.

- Det er fullstendig avskyelig, sier Dawn Peterson, som mistet broren sin i World Trade Center. Hun og mange andre etterlatte mener Bush-regjeringen utnytter tragedien politisk.

- Det jeg mener er smakløst, er at presidenten forsøker å bruke 9/11 som et springbrett for gjenvalg, sier en annen av de pårørende, Bill Doyle.

- Når jeg ser reklamen og jeg hører Bush snakke og ser bilder av Ground Zero, så vet jeg i mitt hjerte at president Bush sviktet de 3.000 amerikanerne som døde der den dagen, sier Patty Casazza til CNN.

Brannmenn kritiske
Reklamen viser også bilder av brannmenn som bærer ut et offer med amerikansk flagg rundt seg fra ruinene på Ground Zero. Fagforeningen International Association of Fire Fighters reagerer kraftig på bruken av bildene.

- Bush bruker den største katastrofen i brannvesenets og i USAs historie til å vinne sympati for sin valgkampanje, sier fagforeningslederen Harold Scaitberger.

Fagforeningen har gitt sin støtte til John Kerry i kampen om å vinne presidentvalget til høsten.

Støtter
Men ikke alle de pårørende er enige i at det er galt av Bush å bruke bilder fra 11. septemberangrepene i reklamen. Deena Burnett mistet mannen sin da Flight 93 krasjet i Pennsylvania.

- Jeg er glad for at han bruker dem. Jeg tror det hjelper oss å huske livene som gikk tapt, sier Deena.

- Jeg har ikke noe problem med at han minner om sitt lederskap på den tiden, sier en annen.

- Avgjørende øyeblikk
Det hvite hus forsvarer reklamekampanjen som torsdag begynte å rulle over amerikanske skjermer.

- 11.september var et avgjørende øyeblikk for vår nasjon, sier talsmann Scott McClellan.

- Det var noe alle amerikanere delte, og det er grunnen til at vi er i krig mot terrorismen, legger han til.

Hovedbudskapet i kampanjen er ifølge BBCs USA-korrespondent at når man er i krig bytter man ikke ut nasjonens leder.

Tidligere ordfører i New York, republikaneren Rudy Giuliani, mener den omstridte reklamen reflekterer amerikanernes felles opplevelse av hendelsene.

(NTB-Reuters-AFP

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot