RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Begge pilotene sovnet i luften

Sist oppdatert:
Passasjerfly overlatt til autopilot. - En trussel mot flysikkerheten, sier Norsk Flygerforbund.

(Nettavisen): To piloter har innrømmet at begge sovnet i cockpiten like etter avgang, og at flyet ble overlatt til autopilot.

Hendelsen skjedde angivelig 13. august om bord på en flygemaskin av type Airbus 330A, tilhørende et britisk flyselskap.

Pilotene skal ha blitt enige om at de vekslet på å sove på langdistanseturen mens flyet var i autopilotmodus. Men i stedet så våknet den ene piloten opp fra søvnen og innså at begge to hadde sovet, skriver The Independent.

- Alvorlig at de sovner
Norsk Flygerforbund sier at slike hendelser utgjør en stor risiko for flysikkerheten.

- Ja, det er helt klart alvorlig at de sovner. Det spiller ingen rolle om autopiloten er på fordi det er så mye som kan skje i forbindelse med take-off-fasen eller når man er i marsjhøyde, og da er det viktig å være årvåken. Hvis man er i 40.000 fots høye og det skjer noe med lufttrykket, så har man få sekunder til å fikse problemet, og det klarer du ikke om du sitter og sover, sier leder i Flysikkerhetskomiteen - Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatvold, til Nettavisen.

Pilotene meldte ifra om hendelsen til britiske luftfartsmyndigheter. Samtlige flyselskaper i Storbritannia er lovpålagt å rapportere om alle hendelser som kan utgjøre en risiko.

Rapporten til den britiske havarikommisjonen konkluderer med at begge pilotene led av alvorlig tretthet og utmattelse. Havarikommisjonene har imidlertid valgt ikke å navngi det aktuelle flyselskapet.

- De trenger lønnen
Norsk Flygerforbund sier at tretthet og utmattelser også er et problem blant norske piloter.

- På fagspråket kaller vi det «fatigue». Dette blir et større og større problem, spesielt i konkurranseutsatte bedrifter. Det er gjerne slik at ansvaret ligger hos den enkelte å si ifra. Men dette spørs på ansettelsesforholdet. Jobber man på kontrakt, så er det vanskeligere å melde seg syk. Folk flyr når man ikke skal fly fordi man trenger lønnen. Dette er en trussel mot flysikkerheten, sier Skatvold.

En talsmann for den britiske flyhavarikommisjonen tror ikke hendelsen medførte i noen alvorlige konsekvenser for pilotene.

- Mulig at det aktuelle flyselskapet som et resultat av dette, har gjennomgått vaktlisten og vaktskiftesystemet. I en potensiell, kritisk sikkerhetssituasjon som dette, så er målet vårt å lære fra det som skjedde og sørge for at det ikke gjentar seg, sier talsmannen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere