RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bensinmangel truer rekordflyvning

Sist oppdatert:
Over halveis jorda rundt er flyet GlobalFlyer i ferd med å gå tom for bensin. - Jeg er ikke spesielt optimistisk, sier piloten Steve Fosset.

Uten skikkelig medvind må eventyren Steve Fossett belage seg på å måtte avbryte forsøket på å fly jorden rundt i eksperimentflyet GlobalFlyer med bare 9000 kilo drivstoff.

-Dette er et stort tilbakeskritt. Jeg har begynt å tenke på alternativene, sa Steve Fossett i et intervju med flygerledelsen hjemme i Kansas ved 15.30-tiden norsk tid onsdag.

Da hadde han kommet til Shanghai, som er godt over halvveis til målet i Salina, Kansas. Men Fossett har under 2000 kilo drivstoff igjen. Det tilsvarer under en fjerdedel av det han startet med mandag kveld.

Medvind
Eventyreren mener det forsatt er mulig å fullføre turen, med da trenger han sterk medvind.

- Jeg ikke optimist. Jeg har tenkt på hvordan jeg kan korte ned ruten, og hvor langt det er mulig å la flyet glide, sier Fossett.

Lekkasje
Bensinproblemene opppstod trolig ved starten av turen, ved at flere av de 13 bensintankene om bord i flyet lekket. Tankene fylles med luft etter hvert som bensinen blir tappet. Trolig har store mengder bensin lekket ut i forbindelse med at luft har blitt pumpet inn. Lekkasjene ble ikke oppdaget før onsdag.

Ifølge kontrollsenteret i Kansas har flyet aldri tidligere blitt testet med fulle tanker. Derfor hersket det usikkerhet om hvordan det ville oppføre seg i lufta og hvordan bensinpumpene ville fungere.

Trøtt
Etter rundt 40 timers nonstop flyging begynner Steve Fossett å bli sliten.

- Jeg er trøtt, men holder varmen. Jeg prøver å få meg noen treminutters hvilepauser innimellom, sier han.

TV 2 Nettavisen følger turen.

Følg med hvor Steve Fossett er her (ekstern lenke)

Mer om GlobalFlyer:

Vekt: 1522 kilo

Drivstoff: 8936 kilo fordelt på 13 tanker

Marsjhøyde: 13.000 meter

Lengde på rekordforsøket: 37.260 km

Motor: William FJ44 - 3 ATW (10.200 newton skyvekraft)

Fart: 440 km/t

Kilde: BBC

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere