*Nettavisen* Nyheter.

Bensinmangel truer rekordflyvning

Over halveis jorda rundt er flyet GlobalFlyer i ferd med å gå tom for bensin. - Jeg er ikke spesielt optimistisk, sier piloten Steve Fosset.

02.03.05 16:09

Uten skikkelig medvind må eventyren Steve Fossett belage seg på å måtte avbryte forsøket på å fly jorden rundt i eksperimentflyet GlobalFlyer med bare 9000 kilo drivstoff.

-Dette er et stort tilbakeskritt. Jeg har begynt å tenke på alternativene, sa Steve Fossett i et intervju med flygerledelsen hjemme i Kansas ved 15.30-tiden norsk tid onsdag.

Da hadde han kommet til Shanghai, som er godt over halvveis til målet i Salina, Kansas. Men Fossett har under 2000 kilo drivstoff igjen. Det tilsvarer under en fjerdedel av det han startet med mandag kveld.

Medvind
Eventyreren mener det forsatt er mulig å fullføre turen, med da trenger han sterk medvind.

- Jeg ikke optimist. Jeg har tenkt på hvordan jeg kan korte ned ruten, og hvor langt det er mulig å la flyet glide, sier Fossett.

Lekkasje
Bensinproblemene opppstod trolig ved starten av turen, ved at flere av de 13 bensintankene om bord i flyet lekket. Tankene fylles med luft etter hvert som bensinen blir tappet. Trolig har store mengder bensin lekket ut i forbindelse med at luft har blitt pumpet inn. Lekkasjene ble ikke oppdaget før onsdag.

Ifølge kontrollsenteret i Kansas har flyet aldri tidligere blitt testet med fulle tanker. Derfor hersket det usikkerhet om hvordan det ville oppføre seg i lufta og hvordan bensinpumpene ville fungere.

Trøtt
Etter rundt 40 timers nonstop flyging begynner Steve Fossett å bli sliten.

- Jeg er trøtt, men holder varmen. Jeg prøver å få meg noen treminutters hvilepauser innimellom, sier han.

TV 2 Nettavisen følger turen.

Følg med hvor Steve Fossett er her (ekstern lenke)

Mer om GlobalFlyer:

Vekt: 1522 kilo

Drivstoff: 8936 kilo fordelt på 13 tanker

Marsjhøyde: 13.000 meter

Lengde på rekordforsøket: 37.260 km

Motor: William FJ44 - 3 ATW (10.200 newton skyvekraft)

Fart: 440 km/t

Kilde: BBC

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag