RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilvrak lever videre i Nigeria

Sist oppdatert:
Ikke alle biler «gravlegges» hos bilopphuggeren.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Noen biler overlever nemlig dødsdommen og kjører videre på den andre siden av jordkloden, på landeveien i Afrika, der de fikses på og tynes for noen ekstra tusen kilometer, før de dumpes i naturen med lekkende olje og miljøfarlig batteri.

NA24 - din næringslivsavis

Den svenske avisen Sydsvenskan skriver i dag om bilforhandlere i Benin som omsetter for tre milliarder kroner, tilsvarende 10 prosent av landets samlede bruttonasjonalprodukt, hvert år. Rundt 300.000 biler fraktes sjøveien fra Nigerias hovedstad til nabolandet Benin, og mange av bilene har blitt dumpet hos falske bilopphuggere rundt omkring i Europa.

Falske annonser
Bilbransjen i Benin sysselsetter mer enn 100.000 av landets arbeidsstokk på rundt tre millioner. Kostnaden for en bilreparasjon i landet ligger på rundt 18 svenske kroner i timen. For en bil som knapt er verdt vrakpanten i Norge, får man rundt 10.000 kroner i Nigeria.

Oppkjøpere med skumle baktanker samler inn de utdaterte bilene, ofte gjennom annonser i dagspressen, og begår kriminalitet av både miljømessig og økonomisk art. De falske opphuggerne kjøper opp bilene til vrakpant, melder fra om at bilen skrotes, men plukker ikke fra hverandre bilen. Bilene selges heller videre med kjempegevinst til Afrika, gjerne via nok en bedrager, og bilene blir aldri tømt for miljøfarlige vesker som bly, kvikksølv og olje.

Avisen Sydsvenskan kom nylig over 100 svenske biler i Hamburg som var på vei til Benin. Slitesterke, men urgamle Toyota'er, falleferdige minibusser og rustne lastebiler.

Toppen av isfjellet
- Strømmen av biler kommer fra nettverk av forhandlere som strekker seg over hele Europa, ikke bare fra Sverige, men også fra Tyskland, England og Nederland, forteller Jan Hass, ved miljøkriminalitetsavsnittet ved politiet i Hamburg.

Politiet anslår at det fraktes mellom 5000 og 10.000 biler i måneden på denne måten fra Hamburg til Nigeria. Kun et fåtall blir stoppet.

- Vi har ikke sjangs til å kontrollere alle, vi tar de som virker interessante, ofte de svenske, sier Hass.

Ifølge loven er bilene som er lever til skroting som avfall å regne, og politiet har sendt flere brev til de som står oppført som siste eiere av bilene, hvor politiet ber om at bilene hentes, for å unngå vraking. Noen kommer og henter bilene, mens de fleste bilene ikke overlever «døden» for andre gang.

Oslo-mann dømt
Sydsvenskan beskriver hvordan mange av bilene er ribbet for utstyr som for eksempel blinklys, fordi eksportøren er redd for at delene skal stjeles av havnearbeiderne når de ankommer Afrika. Deler av interiøret pakkes derfor ned i bagasjerommet. Andre biler er stappetr med eldgamle sykler og utdatert datautstyr.

Økokrim forteller til NA24 at de kjenner til fenomenet med ulovlig eksportering av vrakede biler i Norge. Nylig ble en mann bosatt i Oslo, som ønsket å eksportere kjøleskap til Nigeria, ilagt et forelegg på 7000 kroner. Økokrim anser det at mindre, brukte varebiler og containere fylles med skrot og eksporteres til Afrika, Asia og Midt-Østen som å være et økende problem.

Norges biloppsamleres forening sier derimot at de ikke ha hørt om at det foregår slik kriminalitet her til lands.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere