Gå til sidens hovedinnhold

Blogger ba om gratisopphold på hotell i Dublin, det var starten på en voldsom PR-krig

«Hvem skal betale for stuepikene som vasker rommet ditt? Servitørene som serverer deg frokost?» spurte hotelleieren.

Med godt over 94.000 følgere på Youtube og over 85.000 følgere på Instagram, er britiske Elle Darby (22) en såkalt «influencer», eller en opinionsleder som noen kaller det på norsk.

En influencer har betydelig påvirkningskraft på en stor gruppe mennesker, hovedsakelig via sosiale medier, og blir mye brukt til å markedsføre ulike produkter.

Så da Darby og kjæresten skulle på storbyferie til Dublin, sendte hun en mail til hotellet «The White Moose Café» og spurte om hun kunne få bo gratis på hotellet mot at hun ga dem positiv omtale på sosiale medier, skriver The Telegraph.

Se video her av Darby som forteller hvordan krigen med hotelleieren startet:



- Hvem skal betale?

Forespørselen ble imidlertid ikke så godt mottatt. Hotelleieren, Paul Stenson, anonymifiserte og la ut e-posten fra Darby på hotellets Facebook-side, med sitt svar vedlagt:

«Hvis jeg lar deg bo her mot at du lager en video fra oppholdet, hvem skal betale for de ansatte som skal ta vare på deg? Hvem skal betale for stuepikene som vasker rommet ditt? Servitørene som serverer deg frokost? Resepsjonisten som sjekker deg inn? Hvem skal betale for lyset og varmen du bruker i løpet av oppholdet? Vask av sengetøy? Vannkostnader? Kanskje jeg bør forklare mine ansatte at de, i stedet for å motta lønn, får være med i videoen din?»

Stenson avsluttet med å oppfordre Darby til å betale for oppholdet sitt, «slik alle andre må».

Delte egen video som svar

Darby svarte på Stensons Facebook-innlegg med en video, hvor hun identifserer seg selv som den som sendte e-posten. I videoen sier hun blant annet at hun føler seg flau og latterliggjort, og mener Stenson er ondsinnet.

- Som en 22 år gammel jente, som styrer sin egen bedrift hjemmefra, så føler jeg ikke at jeg gjorde noe galt, sier Darby i den 17 minutter lange videoen.

Hun reagerer på at Stenson har delt e-posten hennes, selv om han har strøket ut hennes navn og mailadresse.

- Jeg forstår ikke hva hans formål var, det var bare ondsinnet, sier Darby.

- Jeg vil takke bloggerne

Darbys følgere tok naturligvis hennes side, og svarte med å kaste kritikk mot hotellet. Ifølge hotelleieren skal han ha mottatt en rekke nedsettende kommentarer på sosiale medier.

Det tok imidlertid eieren med knusende ro. På grunn av all debatten rundt e-posten fra Darby, har hotellet nemlig fått omtale i en rekke store medier, som The Independent, The Daily Mail og BBC, og vi kjenner jo alle uttrykket «all PR, er god PR».

19. januar hadde hotellet fått omtale i 43 medier fra 11 ulike land, skriver ClearStory.

«Jeg vil bare takke alle bloggere for den tøffe jobben de har gjort de siste to dagene. Publisiteten dere har gitt oss er helt uvurderlig. Men ikke bekymre dere, bloggere, deres innsats vil ikke gå forbi i stillhet. Dere vil bli omtalt i min nye bok, «Hvordan få publisitet over hele verden uten å bruke en eneste krone». Jeg vurderer til og med å dedikere et helt kapittel til dere, inkludert skjermdumper av noen av de mest underholdende tweetene, Facebook-innleggene og negative anmeldelsene,» skrev Stenson på Facebook.

Men selv om Stenson og «The White Moose Café» har tjent på dette, kan det se ut som om blogger Darby kommet enda bedre ut av det. Hun fikk omtale i 114 artikler fra 20 ulike land, og har med det nådd ut til potensielt 450 millioner mennesker.

Med en klar henvisning til at det var Darby som vant PR-krigen til slutt, har hotelleier Stenson derfor lagt ut dette på Instagram:

Reklame

Ny grillpakke: - Den beste barbecuesausen vi har smakt

Kommentarer til denne saken