Gå til sidens hovedinnhold

Bruker 100 mill. på tv-reklame

Tv-kanalene håver inn på supertirsdagen i USA.

Tirsdag kan mye bli avgjort i forhold til hvem som blir henholdsvis Demokratenes og Republikanernes presidentkandidat i november. Kandidatene svir av enorme beløp på massiv tv-annonsering i det velgerne i 24 stater går til urnene.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Totalt bruker kandidatene 20 millioner dollar, over 100 millioner norske kroner, på å spre sitt budskap på tv-skjermen, skriver VG.

Les mer: Slik velger USA president

Barack Obama, en av de to største favorittene på demokratisk side, bruker fire millioner dollar den siste uken. Hovedkonkurrenten Hillary Clinton bruker 3,5 millioner dollar, skriver avisen, som også forteller at kandidatene tyr til en utstrakt bruk av internett og epost, som er langt billigere.

De republikanske kamphanene Mitt Romney og John McCain har langt mindre budsjetter og konsentrerer annonseringen om færre stater.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot