Burgerflippere på baristakurs

Foto: (Scanpix)

McDonald's vil bli kaffebar og går i strupen på Starbucks.

07.01.08 20:16

Hurtigmatkjeden McDonald's kommer med den største utvidelsen av menyen sin på 30 år og går i direkte konkurranse med kaffekjempen Starbucks, melder The Wall Street Journal.

NA24 - din næringslivsavis

Krumspringet skjer i USA og allerede i år vil kaffetørste burgergjester kunne nyte en cappuccinos, lattes, mochas eller en iskald frappe i egne kaffebarer inne på restaurantene. Og de ansatte skal på baristakurs.

Mens Starbucks de siste årene har opplevd en kraftig nedgang med blant annet et aksjefall på 48 prosent de siste 52 ukene, har McDonald's-aksjen økt med 31 prosent.

Ifølge interne papirer regner McDonald's med at omleggingen fra burgersjappe til kaffebar vil kunne innbringe rundt 1 milliard dollar til totalomsetningen i USA. Den er for øvrig i dag på 21,6 milliarder dollar.

I Norge har det bredere kaffeutvalget for lengst vært en del av menyen til burgerkjeden.

- Vi har hatt de fleste typer kaffe i våre butikker i flere år. Amerikanere har ikke den samme kaffekulturen og derfor er dette litt nytt for dem. Europeere er imidlertid vokst opp med et forhold til kaffe, sier Margaret Brusletto i McDonald's Norge til NA24.

HTML EMBED

Følg Starbucks-aksjen her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.