RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bush-reklame ødelegger OL-håp

Foto: Scanpix/EPA/Mike Theiler
Sist oppdatert:
Folkene bak valgkampen til George W. Bush vil trekke tilbake reklame som bruker OL. Det kan ødelegge New Yorks håp om å bli OL-vert.

Det sier et IOK-medlem til nyhetsbyrået DPA.

Det er stor irritasjon blant IOK-medlemmer over reklamen, der Bush indirekte tar æren for Iraks og Afghanistans OL-deltakelse som "frie nasjoner". Gerhard Heiberg, som er leder i IOKs markedskommisjon, sa tidligere i uken at reklamen må stoppes.

- OL-symbolene er IOKs eiendom, og ingen har bedt oss om lov til å bruke dem i en slik sammenheng. Reklamen må stoppes snarest mulig, sa han.

USAs OL-komité fikk i oppgave å kontakte de ansvarlige, men en talsmann for Bush-kampanjen sa fredag at reklamen ikke bryter noen lover og at den ikke vil bli stoppet.

- Det er et internt amerikansk anliggende, sa IOK-president Jacques Rogge fredag, men det betyr ikke at alt er glemt og tilgitt.

Mange IOK-medlemmer reagerte skarpt da Bush under åpningsseremonien for Salt Lake City-OL ble den første som har endret på den strengt fastlagte formelen for å åpne lekene, ved å legge inn noen ekstra ord med positiv beskrivelse av USA.

Nå har han gjort dem sinte igjen, og det kan gå ut over New York når vertsbyen for OL i 2012 skal utpekes neste sommer.

- New Yorks sjanser var ikke veldig gode før dette skjedde. Nå er de omtrent borte, sa et IOK-medlem til DPA.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere