Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bush-reklame ødelegger OL-håp

Foto: Scanpix/EPA/Mike Theiler
Sist oppdatert:
Folkene bak valgkampen til George W. Bush vil trekke tilbake reklame som bruker OL. Det kan ødelegge New Yorks håp om å bli OL-vert.

Det sier et IOK-medlem til nyhetsbyrået DPA.

Det er stor irritasjon blant IOK-medlemmer over reklamen, der Bush indirekte tar æren for Iraks og Afghanistans OL-deltakelse som "frie nasjoner". Gerhard Heiberg, som er leder i IOKs markedskommisjon, sa tidligere i uken at reklamen må stoppes.

- OL-symbolene er IOKs eiendom, og ingen har bedt oss om lov til å bruke dem i en slik sammenheng. Reklamen må stoppes snarest mulig, sa han.

USAs OL-komité fikk i oppgave å kontakte de ansvarlige, men en talsmann for Bush-kampanjen sa fredag at reklamen ikke bryter noen lover og at den ikke vil bli stoppet.

- Det er et internt amerikansk anliggende, sa IOK-president Jacques Rogge fredag, men det betyr ikke at alt er glemt og tilgitt.

Mange IOK-medlemmer reagerte skarpt da Bush under åpningsseremonien for Salt Lake City-OL ble den første som har endret på den strengt fastlagte formelen for å åpne lekene, ved å legge inn noen ekstra ord med positiv beskrivelse av USA.

Nå har han gjort dem sinte igjen, og det kan gå ut over New York når vertsbyen for OL i 2012 skal utpekes neste sommer.

- New Yorks sjanser var ikke veldig gode før dette skjedde. Nå er de omtrent borte, sa et IOK-medlem til DPA.

(©NTB)

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!