CBS beklager Bush-blemme

Foto: (AP/Scanpix)

Ledelsen i TV-selskapet CBS sier de ble villedet, og beklager at de publiserte notatene som sådde tvil om George W. Bushs militærtjeneste.

20.09.04 20:10

- Vi burde ikke ha brukt dem, sier CBS-sjef Andrew Heyward ifølge Associated Press.

- Det var et mistak som vi angrer dypt, legger han til.

CBS opplyser at de har utpekt et uavhengig panel som skal undersøke saken.

Presidentkampanjen
Det hvite hus sier affæren reiser spørsmål ved forbindelsene mellom CBS' kilde og John Kerrys valgkampanje.

Dokumentene ble lagt frem i nyhetsprogrammet '60 Minutes', og sår tvil om president George W. Bush' militære rulleblad.

Villedet
CBS’ fremste nyhetsanker, Dan Rather, sier ifølge NTB-Reuters at det er utført flere omfattende intervjuer som har ført til at TV-kanalen ikke lenger kan gå god for dokumentene.

- Jeg har funnet ut at vi er blitt villedet når det gjelder det sentrale spørsmålet om hvordan vår kilde fikk tak i disse papirene, sier Rather.

Han gikk søndag gjennom opplysningene selskapet har fått om dokumentene.

Tvil
Ifølge dokumentarprogrammet «60 Minutes» satt CBS på notater fra Bushs tidligere skvadronsjef i Nasjonalgarden som viste at Bush lurte seg unna militærtjenesten ved hjelp av farens innflytelsesrike venner.

Senere ble TV-selskapet i tvil om troverdigheten til mannen som hjalp CBS med å finne notatene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.