Gå til sidens hovedinnhold

Chips-konge på kant av loven

MySpace-profilen til KiMs faste reklamefigur beskyldes for sex og kjønnsdiskriminering.

På profilen til Chips-kongen Jørgen finnes barnestjerner og bare bryster. - Ulovlig, sier dansk forbrukerjurist.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Chips-kongen Jørgen har blitt dansk folkeeie. Som Kims ukjente og usympatiske bror har han vært chipsprodusentens faste reklamefigur. Og som så mange andre har han skaffet seg profil på MySpace. Her kan man foruten en rekke opplysninger om Jørgen også finne reklamefilmer. I filmene spør Jørgen den tidligere Aqua-stjernen René Dif hva han savner ved Danmark, ifølge epn.dk

Savner ungpikebryster
Svar som marinert sild og stekt flesk munner ut nye fiktive smaksvarianter på chips. Men man får også i en av filmene vite at René Dif savner danske ungpikebryster.

- Det er selvfølgelig grenser for hvordan vi vil bruke vårt merkenavn, men Jørgen er kjent og elsket for å være frekk og tillate seg mer, sier administrerende direktør Carsten Hänel i KiMs til epn.dk.

- Ulovlig reklame
Den danske mangeårige forbrukerjuristen Mette Reissmann blir provosert av reklamen.

Hun mener at filmen er i klar strid med markedsføringslovens regler om kjønnsdiskriminering.

- Selv Jørgen må overholde loven. Kunne man forestille seg en tilsvarende film hvor for eksempel den danske pornostjernen Katja Kean sier at hun savner kjønnsdelene på en dansk mann? spør Mette Reissmann.

- Nei, det kunne man nok ikke, erkjenner marketingdirektør Peter Frank Andersen i KiMs.

Sex som virkemiddel
Men kjønnsdiskriminering er ikke det eneste problemet med Jørgens profil og dermed KiMs markedsføring. For dansk, som norsk, markedsføringslov har bestemmelser om at man ikke må anvende sex som virkemiddel i reklamer som henvender seg mot barn og unge.

- Vår målgruppe er unge mennesker, ikke barn, sier Hänel.

På Jørgens profil kan brukerne kommentere filmen med de bare brystene.

- Hit med dem, lyder kommentaren fra en 16-årig bruker.

På MySpace kan man også etablere virtuelle vennskap. På Jørgens profil kan man blant annet se at den danske barnestjernen Anne Gadegaard er én av vennene. Fotoet av henne kommer opp umiddelbart under den toppløse reklamefilmen.

Dumt og ulovlig
Det faller Reissmann tungt for brystet.

- Kommunikasjonen blir hundre ganger så effektiv når man bruker humor. Men det endrer ikke det faktum at det er ulovlig. Det er også likegyldig om det er snakk om såkalt viral markedsføring. Det er dumt, og det er ulovlig, sier Reissmann.

Fjerner filmen
Går du inn på Jørgens profil i dag, er filmen om ungpikebryster fjernet.

- På bakgrunn av henvendelsene har vi besluttet å overveie filmen igjen, sier KiMs marketingdirektør til epn. dk.

Han understreker også at chipsprodusenten hadde overveiet filmen før den ble lagt ut på internett.

- Jørgens univers er bygd opp omkring ironi. Men vi ønsker ikke å bryte loven. Derfor overveier vi nå saken igjen. Kanskje kommer filmen på igjen, eller vi lager en annen utgave, sier han.

KiMs opplyste onsdag ettermiddag at uansett om reklamefilmen er lovlig eller ei, så vil de ikke legge den ut igjen

Filmen kan man likevel fortsatt se på MySpace.

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk