Gå til sidens hovedinnhold

Det offisielle Norge flyr til klimamøte

30 representanter fra Miljøverndepartementet velger fly fremfor tog eller buss til klimatoppmøtet i København.

Klimakjendis og USAs tidligere visepresident Al Gore tok som kjent flytoget fra Gardermoen som en symbolsk handling da han ankom Oslo for å ta imot fredsprisen i desember 2007. Men så langt har ingen representanter fra det offisielle Norge tenkt å reise miljøvennlig når de skal delta på FNs klimatoppmøte i København 7-18. desember.

- Den norske delegasjonen er foreløpig på snaue 150 personer, hvorav en betydelig andel representerer det sivile samfunn. De fleste av Miljøverndepartementets rundt 30 deltakere på Københavnmøtet tar sikte på å reise med fly, sier kommunikasjonsrådgiver i Miljøverndepartementet, Andreas Keus, til Nettavisen.

- Det går jo tog til København
Leder i Fremtiden i våre hender, Arild Hermstad, mener de norske delegasjonsmedlemmene burde benyttet seg av mer miljøvennlig transport som tog eller buss.

- Greit er det ikke. Vi har sjekket opp det samme selv, og det er deprimerende hvor lang tid det tar å ta tog til København, så buss er mer aktuelt for oss, sier Hermstad, som skal selv være til stede under toppmøtet, til Nettavisen.

- Det går jo tog til København, svarer leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, på spørsmål om det er greit å fly.

Men Miljøverndepartementet understreker at det offisielle Norge vil kjøpe klimakvoter i forbindelse med flyturen over Skagerrak.

- Utslipp som stammer fra statsansattes flyreiser blir for øvrig kompensert gjennom kjøp og sletting av et tilsvarende antall kvoter som er godkjent under Kyotoprotokollen. Dette kjøpet administreres av Finansdepartementet, påpeker Keus.

- Kvoter løser ikke problemet
Men dette holder ikke mål, mener Greenpeace.

- Klimakvoter løser jo ikke problemet med å fly. Selv om det er bedre med klimakvoter enn uten, så er det best å la være å fly. Dette toppmøtet har vært planlagt så lenge i forveien og det er såpass kort avstand til København, så det hadde vært all right om en god del av det offisielle Norge benyttet seg av tog, sier Gulowsen til Nettavisen.

- Jeg har inntrykk av at ganske mange som deltar fra miljøsiden reiser med enten tog eller båt, og jeg håper de (representantene fra Miljøverndepartementet red.anm.) har vurdert andre transportmidler og ikke gjør dette bare av gammel vane, sier han.

Hermstad mener heller ikke at klimakvoter kan lette samvittigheten til flyreisende.

- Nei. Når det finnes gode alternativer skal man gå for dem. Ganske mange av oss har muligheten til å ta buss eller tog. At noen travle ministere tar fly, synes jeg er greit, sier Hermstad.

En flybillett tur-retur Oslo-København med avreise 6. desember koster 1463 kroner med SAS hvis man bestiller i dag. Med tog vil samme turen i samme tidsperiode koste maks 2200 kroner.

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget