Dette er en skjult Starbucks

Foto: MORRIS MALAKOFF (AFP)

Tro ikke at den lokale cafeen på hjørnet er så genuin som den utgir seg for.

02.08.09 18:32

Det er ikke så ofte en nyåpnet café får helsides omtale i New York Times.

Men da den tilsynelatende unnselige «15th Avenue Coffe and Tea» åpnet i Seattle nylig, var det plutselig riksnytt. Den litt hjemmekoselige cafeen er nemlig ikke så personlig som den ser ut som: Det er en skjult Starbucks.

Starbucks er kaffemarkedets McDonald's - og kjeden har over 15.000 cafeer over hele verden. Alle utstyrt med store neonlysbokstaver og den grønne logoen godt synlig på både vegger og kaffekopper.

Men nå skjer det noe.

Lei av kjeder
Den nye cafeen i Seattle ser ikke ut som noen Starbucks i det hele tatt. Dessuten har den altså fått navnet «15th Avenue Coffe and Tea». Og det skal den få beholde - helt alene.

For nå skal det være genuint. Amerikanere er lei av upersonlig kjedekaffe til fire dollar. Og de er lei av Starbucks som har kjøpt opp tusenvis av privateide, lokale steder, og gjort dem om til strømlinjeformede, grønne samlebåndcafeer.

Og dette merker Starbucks, ikke minst på bunnlinjen. Flere cafeer er blitt nedlagt det siste året. Men nå skal trenden snus: Med «liksom-ekte» lokalkafeer - eller «mom-and-pop stores», som amerikanerne kaller det.

Litteraturkveld
På «15th Avenue Coffe and Tea» er Starbucks' automatiske kaffemaskiner skiftet ut med manuelt utstyr. Øl og vin er kommet på menyen, og kundene får arrangere litteraturkvelder (!) og lignende i cafeens lokaler.

Innehaveren spiller gjerne kundenes CD-er over høyttalerne, og gjør for øvrig sitt beste for å få cafeen til å virke som en selvstendig, litt hipp «hang out».

Men bak står altså Starbucks. Og straks åpner de to nye cafeer i byen der konsernet har sitt hovedkvarter - begge med egen look, og eget navn.

Bråkjekt
- Dette er det meste bråkjekke forsøket jeg har sett fra et kjempekonsern som vil skjule seg selv bak en liksom-lokal fasade, skriver Stacy Mitchell, forfatteren bak boka «Big Box Swindle» som handler om nettopp gigantkjedenes fremvekst.

Og hun er ikke den eneste som nå følger Starbucks' nye fremstøt. Amerikanske bloggere skriver så blekket spruter - uten å bli enige om de lokale, hemmelige Starbucks-sjappene er et gode eller et onde.

- Det er som å finne ut at champagnen fra ditt favoritt-vinhus i Frankrike faktisk er laget av Coca-Cola og tappet i St. Louis, skriver en blogger.

- Vi håper kundene får en lokal opplevelse på våre nye cafeer, og et dypere forhold til vår kaffearv, svarer Starbucks' talskvinne Anna Kim-Williams til Seattle Post-Intelligencer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.