RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette kan ta knekken på Uber


ET GRUNNLEGGENDE PROBLEM: Uber har inntatt en stor posisjon i USA, mye takket være at selskapet behandler sjåførene som frilansere og ikke ansatte.
ET GRUNNLEGGENDE PROBLEM: Uber har inntatt en stor posisjon i USA, mye takket være at selskapet behandler sjåførene som frilansere og ikke ansatte. Foto: Roy Kvatningen (Mediehuset Nettavisen)
Fikk ikke medhold i retten – nå kan selskapet få en gigantsmell.

NEW YORK (Nettavisen): Vice.com forteller at et søksmål som fire Uber-sjåfører tok ut mot selskapet i 2013 er i ferd med å bli en gigantisk hodepine for transportgiganten.

Sjåførene saksøkte Uber fordi selskapet ikke ville refundere utgiftene deres, for eksempel til bensin og vedlikehold av bilene. Selskapet nekter dette fordi sjåførene ikke er ansatte, men uavhengige frilansere.

I september tillot dommer Edward Chen at søksmålet fikk status som gruppesøksmål. Dermed ble veien åpnet for at andre sjåfører kan melde seg på søksmålet.

Uber forsøkte på sin side å dempe effekten av dette ved å introdusere en klausul i kontrakten med sine sjåfører, hvor sjåførene må si fra seg muligheten til å saksøke selskapet men i stedet forplikter seg til å løse disputter utenfor rettsvesenet.

Denne uka ble denne klausulen kjent ugyldig av dommer Chen.

Dermed kan så mange som 160.000 sjåfører saksøke Uber, skriver Vice.com.

- Mange tusen Uber-sjåfører vil nå bli en del av denne saken og ha krav på etterbetaling av lønn hvis vi vinner, sier advokat Shannon Liss-Riordan til nettstedet.

Uber har flere hundre tusen sjåfører som verken får helseforsikring eller andre rettigheter som vanlige arbeidstagere får. Dette er et nøkkelpunkt for selskapets drift, fordi det bidrar til at Uber kan tilby kundene dyktigere sjåfører i bedre biler til omtrent samme pris som offentlige taxiselskap.

- Sjåførene bruker Uber som de selv ønsker. De kontrollerer sin egen bruk av appen, samt hvor og når de kjører. Som arbeidstagere vil sjåførene miste den personlige fleksibiliteten som de fleste av dem verdsetter høyt, sier Uber i en uttalelse til Vice.com.

Rettssaken er berammet til juni 2016.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere