RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
SJELDENT SYN: Vanligvis er denne gaten stappfull av bilister, syklister og motorsyklister.
SJELDENT SYN: Vanligvis er denne gaten stappfull av bilister, syklister og motorsyklister. Foto: Camilla Flaatten (Mediehuset Nettavisen)

En av verdens mest trafikkerte byer – i dag er den bilfri

Sist oppdatert:
Gjett hvem som dukket opp da millionbyen stengte av milliongaten.

JAKARTA (Nettavisen): Seks millioner biler og åtte millioner motorsykler suser rundt i denne byen daglig. Det er med andre ord aldri stopp i den indonesiske hovedstaden. Her suser biler, tuktuker og mopeder døgnet rundt. Tuting og jevn strøm av trafikk høres konstant, og bilene stamper i kø fra morgentimene.

Men i en av verdens travleste har det blitt lansert bilfri søndag. Akkurat slik det var i Norge under oljekrisen på 70-tallet.

I en by med over 10 millioner innbyggere kan man selvsagt ikke stenge et hav av veier, men hovedårene inn i den sørlige delen av Jakarta blir overtatt av innbyggerne noen timer søndag formiddag.

Og blant dem handels- og næringsminister Trond Giske som er på offisielt besøk i byen.

Kameraene elsker giske
Giske innleder søndag det offisielle besøket i Indonesia sammen med kronprinsparet og Bård Vegar Solhjell (Sv). Nettavisen ble med Giske på rusletur i Jakartas bilfrie hovedvei i sentrum. Bare minutter etter ankomst ved den store rundkjøringen på Plaza Indonesia i kommer et stort presseoppbud løpende mot handels - og næringsministeren. Men midt blant dem går den svært populære guvernøren og det nærmeste man kommer politisk ikon i hovedstaden - Joko Widodo.

Kameraene trykkes opp i ansiktet på begge to, som rusler rundt og hilser på folk mens de begge svarer på spørsmål.

Et av Jokos mål har vært en bilfri dag, bedre klima og bedre veier for Jakartas mange trafikktrøtte innbyggere.

- Enorme trafikkproblemer
- Det viktig å møte den nyvalgte guvernøren som arbeider for å få bedre infrastruktur i landet. Dette er en millionby med enorme trafikkproblemer, først og fremst må man bygge ut kollektivtrafikken som er svært svak, men også å regulere biltrafikk er helt nødvendig. Og det at en norsk liten brikke fra Selbu kan bidra til å løse trafikkproblemene i millionbyen er spennende, sier handels- og næringsministeren til Nettavisen.

Det er norske det selskapet Q-Free vil være med å hjelpe, og lanserer denne uken en gigantkontrakt på 940 millioner kroner til levering av et elektronisk lovhåndhevingssystem som skal være med på å løse problemene i storbyen.

- Utrolig gledelig
En grønn ungdomsgruppe kalt Abanag None Jakarta South Nettavisen snakker med kan bekrefte at det er tiltrengt;

- Vi er utrolig glade for at det en dag i måneden kan være bilfritt her i hovedgaten og rundt den store fotenen. Det hjelper litt på miljøet og støy, og folk kommer hit for å slappe av med frokost eller lunsj, sier 22 år gamle Cakra. Gruppen hans har tatt de oransje syklene sine fatt, og syklet hele veien til de bilfrie gatene.

- Det er nok cirka 10 kilometer som er stengt av, og det er jo ikke så mye, men det er veldig fint for en dag, sier han videre.

De siste dagene har regnet vært kraftig i byen, og det gjør trafikkproblemene enda verre.

Storsatsning fra Norge
Q-Free åpnet sine kontorer i den travle indonesiske hovedstaden søndag. Det børsnoterte Trondheimsbaserte selskapet startet i 1984, og har i om lag tjue år utviklet bompengesystemer brukt verden over. Nå er de på plass i Jakarta.

Infrastrukturen her ble i utgangspunktet bygget med tanke på personbiler, men som en av verdens størst voksende innbyggertall, betyr det også en svimlende trafikk med millioner av biler, store køer og trafikkorker daglig. I den tiden Nettavisen var i byen tok det lang tid å komme seg korte distanser, da infrastrukturen er lite utviklet.

Nå har Trond Giske og Q-Free håp om at de kan være med på å løse problemene.

- Jeg fortalte guvernøren om det norske selskapet, og informert om mulighetene som ligger i norsk teknologi. Det er politiet som er forretningspartneren, og problemet her i byen er alle de flaske bilskiltene. Skiltene er knyttet opp mot veiavgifter som ikke blir betalt, og det er først og fremst det Q-Free skal hjelpe til med gjennom et elektronisk system slik at trafikken kan registeres, forteller Giske til Nettavisen.

FAKTA INDONESIA:

Hovedstad i Indonesia er Jakarta med rett i overkant av 10 millioner innbyggere. Totalt bor det drøye 237 millioner i Indonesia

Byen, som mer korrekt er en provins, ligger på øya Java, og er den største byen i Sørøst-Asia.

Jakarta er den niende største byen i verden med en stadig økende innbyggertall. Største utfordringer er enorm trafikk, og sliter med store problemer trafikalt.

Hovedstaden er delt inn i fem mindre byer/kommuner.

President Susilo Bambang Yudhoyono i det demokratiske partiet er landets første valgte president i det aller første valget i 2004. Han ble gjenvalgt I 2009 med 60% av stemmene, og er nå inne i sin andre femårsperiode.

The Association of South East Asian Nation (ASEAN), etablert i 1967 med medlemslandene Indonesia, Malaysia, Filippinene, Singapore, Thailand, og senere Brunei, Burma, Laos og Kambodsja har sete her.

Nettavisen og Side2 er på plass i Indonesia under det offisielle besøket som varer fra søndag til og med onsdag denne uken. På programmet skal står det næringslivsseminar, miljøkonferanse og besøk på sykehus i tillegg til nyåpning av Innovasjon Norge pluss en rekke andre poster. Kronprinsparet skal møte presidentparet og gjeste guvernøren i Yogyakarta. Følg med for daglige oppdateringer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere