RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fagforening reklamerer med nakne damer

(tib.dk)
Sist oppdatert:
Danske byggarbeidere tar i bruk bare bryster og seksuelle kommentarer i avisannonser for å lokke til seg flere medlemmer.

En nesten naken ung kvinne er blikkfanget i den kontroversielle vervekampanjen som lanseres denne uka av Forbundet Træ-Industri-Byg (TIB). Kampanjen skal få fagforeningen til å fremstå som ”morsom, frekk og annerledes”.

I en annen annonse som inngår i kampanjen, er en halvnaken mann avbildet. I tillegg til avisannonsene, kjøres radioreklamer hele uka.

- Reflekterer tidsånden
Ifølge forbundets formann, Arne Johansen, er en sexy fagforening en organisasjon som er en del av den tiden vi lever i. Bildet av kvinnen på verkstedet som bare er iført et snekkerbelte, skal sette TIB i et moderne lys.

Johansen sier til avisen B.T. at de diskuterte saken grundig før de bestemte seg for å satse på de bare brystene.

- Noen vil si at vi har gått over streken, men vi har skapt et blikkfang som vi tror at noen er interessert i å kikke etter, sier Johansen til avisen.

Kritisk
Kvindelig Arbejdsforbund (KAD) er ikke imponert over den nye kampanjen.

- Det er problematisk at man bruker en naken kvinne som blikkfang. Man bruker kvinnens kropp til å skape oppmerksomhet om seg selv. Det er snakk om en seksualisering av det offentlige rom, sier KADs nestleder Jane Korczak til B.T.

Presseansvarlig Steen-Lynge Pedersen sier til TV 2 Nettavisen at han er kjempefornøyd med all oppmerksomheten kampanjen har fått. Han forklarer at annonsene er en parodi på den danske avisens Ekstra Bladets lettkledde side 9-pike.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere