RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Nasa/AP/Scanpix)

Fløy i 11.000 kilometer i timen

Sist oppdatert:
I ti ganger lydens hastighet suser X-43A over Stillehavet. Motortypen kan revolusjonere luftfarten. Se flyturen på web-TV.

Testflyet, som bare er 3,7 meter langt, satte fartsrekorden over Stillehavet. Farten som ble oppnådd var nesten mach 10, eller 10 ganger lydens hastighet.

I høyden der testingen ble gjennomført, 33 kilometer over jorda, tilsvarer dette rundt 11.000 kilometer i timen.

- Det var rundt mach 9,6, sier ingeniør Randy Vorland til BBC.

X-43A ble fløyet til en høyde på 12 kilometer festet under vingen på et B-52-fly. Da flyet ble sluppet løs, hjalp en Pegasus boosterrakett flyet videre. Da marsjhøyden på 33 kilometer ble nådd koblet X-flyet fra raketten og fortsatte på egen hånd.

Da raketten ble koblet fra var farten godt over mach 9, men alene klarte ikke X-43A å opprettholde denne farten. Flyet fløy likevel over 1000 kilometer før den styrtet i Stillehavet.

Scramjet
X-43A er en såkalt scramjet, som har en forbrenningsmotor basert på hydrogen. De slipper å bære på tunge oksygentanker slik som raketter må. I stedet henter scramjetmotoren oksygen rett fra lufta. Oksygenet blir naturlig komprimert på grunn av flyets hastighet og formen på inntaket.

Vanlige jetmotorer har roterende blader som komprimerer luften. Det finnes ingen slike bevegelige deler i en scramjetmotor.

Fyrstikk i orkan
Brennstoffet blir antent i en supersonisk luftstrøm, en utfording som er blitt sammenliknet med «å tenne en fyrstikk i en orkan». En vellykket forbrenning avhenger av full kontroll over temperatur og trykk i motoren.

Konseptet vil i framtiden gjøre det mulig å frakte større nyttelast i stor hastighet til mindre kostnader.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere