RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flyekspert: – Jeg stusser litt på dette

Foto: HO (AFP)
Sist oppdatert:
Air France 447 var den 36. Airbus-maskinen med feilregistreringer på hastighetsmålerne, viser hemmeligholdte dokumenter.

228 mennesker var om bord på Air France 447-flyet da det styrtet i Atlanterhavet uten forvarsel 1. juni. Så langt har letemannskaper funnet 50 av de omkomne og identifisert elleve.

Først tre uker etter den fatale ulykken kommer det fram at et vedlikeholdsteam ble sendt ut til Charles de Gaulle-flyplassen i Paris for å skifte ut hastighetssensorene på Airbus A330-flyet umiddelbart.

Foranledningen er at flyet sendte ut 24 automatiske feilmeldinger minutter før flyet forsvant sporløst. Flere av disse feilmeldingene viste at det var problemer med flyets hastighetsmålere, også kalt pitotrør.

– Man tar ingen sjanser
Air France bekrefter først denne uken overfor The Times at vedlikeholdsteamet skulle skifte ut disse hastighetssensorene like etter landing. Dette understreker alvorligheten rundt flyets defekte hastighetssensorer.

– I luftfarten så er det slik at med en gang man finner sånne avvik, så tar man aksjon på det. Sånn sett blir det bare spekulasjoner på alvorlighetsgraden. En hastighetsmåler som viser feil, det er alvorlig. Men her er det mer en mistanke om direkte konsekvenser av en feil. Det er slik luftfarten reagerer. Man tar ingen sjanser hvis det er en mistanke. Sånn sett vet vi jo ikke om hastighetsmålerne forårsaket ulykken, men vi tar ingen sjanser, og er det mistanke om systemfeil, så skifter man det ut, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

Den franske havarikommisjonen har ennå ikke konkludert med noen årsak på hvorfor flyet styrtet i havet. Men det hersker stor enighet blant piloter om at en feil ved hastighetssensorene kan ha resultert i at pilotene mistet kontrollen over flyet.

Air France-sjefen har allerede innrømmet at det har blitt registrert en rekke feil med hastighetsmålere på Airbus-maskinene siden august i fjor. Men nye hemmeligholdte dokumenter, som ble offentliggjort på Eurocockpit denne uken, viser at Air France kjente til problemet med hastighetsmålerne allerede i juni i fjor.

36 feilregistreringer
Air France-flyet var den 36. registreringen av defekte hastighetsmålere på Airbus A330- og A340-maskiner, ifølge Eurocockpit, som er et forum som drives av profesjonelle piloter.

Hesthammer mener det er underlig at Air France hadde registrert hele 35 feilmeldinger med hastighetsmålerne før den fatale ulykke.

– Det er vanskelig å uttale meg om dette fordi jeg ikke kjenner til detaljene til feilregistreringene her. Jeg kjenner ikke alvorlighetsgraden til denne observasjonen, så det er vanskelig å si noe konkret. Men mitt inntrykk og min erfaring er; hvis det er noe de oppfatter som en alvorlig feil, så bli dette skiftet sporenstreks. Men det er klart at det å høre at det ikke er gjort noe etter 35 registreringer, så stusser jeg litt på det, sier Hesthammer.

Tre nordmenn var om bord på Air France-flyet. Så langt er ti brasilianere, fem kvinner og fem menn, og én britisk mann identifisert.

Les også: Her er meldingene fra Air France-flyet
Les også: – De omkomne ble funnet nakne

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere