*Nettavisen* Nyheter.

Flykrasj i Amsterdam

Foto: UNITED PHOTOS (REUTERS)

Et passasjerfly med 134 mennesker om bord krasjlandet i Amsterdam onsdag.

25.02.09 17:40

Tyrkiske myndigheter forteller til CNN at syv mennesker er omkommet og 20 skadd, melder Reuters.

Krasjlandingen skjedde under landing på Schiphol flyplass i Amsterdam ved 10.40-tiden onsdag.

De første meldingene tydet på at minst én person var omkommet i flyulykken. Men dette ble først avvist av den tyrkiske transportministeren Binali Yildirim som opplyste at alle hadde overlevd ulykken. Dette ble også bekreftet av flyselskapet Turkish Airlines.

- Ingen omkom da et passasjerfly til Turkish Airlines krasjet ved Amsterdams Schiphol flyplass, sa flyselskapets administrerende direktør Temel Kotil til journalister ved 12-tiden.

Full forvirring
Derimot tyder nye meldinger på at flere mennesker har mistet livet i ulykkken. Noen medier opplsyer ni omkomne, mens andre opererer med tolv døde. Det blir avholdt en pressekonferanse på flyplassen klokken 13.30 norsk tid.

Det var 127 passasjerer, inkludert en baby, og syv besetningsmedlemmer om bord i passasjerflyet som er av type Boeing 737-800.

- Vi befinner oss midt på et jorde, cirka 5-6 kilometer unna flyplassen, sa passasjer Mustafa Bahcecioglu til den tyrkiske TV-kanalen Channel 24.

- De fleste av passasjerene er skadd, men noen mennesker er uskadd, sier han.

Minnet om turbulens
Flyet har brukket i tre deler ved halen og ved nesepartiet, men årsaken til krasjlandingen er foreløpig ukjent.
- Flyet brakk i tre deler. Vi ringer rundt til folk for å gi beskjed om at situasjonen ikke er så veldig alvorlig, men det kan tenkes at det er noen skadde foran i flyet, sa passasjer Huseyin Sumer på telefon til CNNs søsterkanal like etter ulykken.

En tyrkisk journalist snakket med en av passasjerene som beskriver krasjlandingen som udramatisk.

- Han sa at flyets bakre del traff bakken først. Han sa at det ikke var en forferdelig opplevelse, men at det minnet om turbulens, sier journalisten til Sky News.

Har du tips om saken? Send SMS eller MMS til 1930, ring 21006010 eller send e-post til vaktsjef@nettavisen.no

Krasjet like ved motorvei
Flyet var på vei fra Istanbul til Amsterdam og krasjlandet i bakken like ved rullebanen cirka klokken 10.40 onsdag formiddag. Ifølge avisen De Telegraph krasjlandet flyet mellom 100 og 150 meter fra den trafikkerte motorveien A9.

Fred van Wely (51) var i bilen sin og var vitne til den dramatiske innflyvingen. Wely sier at flyet fløy altfor lavt, men forsøkte å stige for å unngå en krasjlanding på motorveien.

- Men flyet hadde ikke nok fart og krasjet, sier han.

Videre forteller han at flynesen brakk av i sammenstøtet og flymotoren skal ha landet på et annet jorde.

All trafikken på flyplassen er innstilt og flyplassen er stengt. Ifølge den nederlandske avisen De Telegraph står ikke flyet i brann.

Amsterdam Airport Schiphol (AMS) ligger 15 km sørvest for sentrum av Amsterdam. Flyet skal være av en ny generasjon med 737-fly og har god sikkerhetshistorikk, opplyser luftfartsanalytiker Philip Butterworth-Hayes til Sky News.

- Det ser ikke ut til at flyet brakk før landing, og var nok i ganske god stand før det landet. Piloten var nok i stand til å kontrollere flyet helt frem til landing, sier Butterworth-Hayes til TV-kanalen.

Schiphol flyplass har seks rullebaner og en stor terminal. I 2007 håndterte flyplassen 47 millioner reisende.

Sjekker passasjerlisten
Utenriksdepartementet (UD) holdes løpende orienter om flystyrten av nederlandske myndigheter:

- Jeg kan bekrefte at vi er på saken og sjekker om det er nordmenn involvert, sier pressevakt Haakon Svane i UD til Nettavisen klokken 11.30.

Turkish Airlines nest verst
En liste fra planecrashinfo.com viser at antall flyvninger som har blitt gjennomført de siste 20 årene og ser på antallet alvorlige ulykker og ulykker med dødelig utgang for perioden januar 1989 til og med desember 2008.

Tabellen ser ikke bra ut for Turkish Airlines. De kommer nest sist i tabellen.

Les også: Ikke fly med disse

1630

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag