Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flyselskap vil at du skal tipse kabinbetjeningen

Det amerikanske flyselskapet Frontier ber passasjerene om å tipse kabinbetjeningen (illustrasjonsbildet viser kabinbetjening fra Australia Airlines, som ikke er tilknyttet saken).
Det amerikanske flyselskapet Frontier ber passasjerene om å tipse kabinbetjeningen (illustrasjonsbildet viser kabinbetjening fra Australia Airlines, som ikke er tilknyttet saken). Foto: Australia Airlines (Wikimedia Commons).
Flyselskapet SAS sier de er skeptiske til tips-ordningen.

Flypassasjerene betaler allerede for mat og drikke om bord i flyene til lavprisflyselskapet Frontier. Nå ønsker det amerikanske flyselskapet at passasjerer skal gi individuell driks til dem som serverer forfriskninger.

Fra og med 1. januar innførte Frontier et betalingssystem som oppfordrer flypassasjerer til å betale opptil 25 prosent i individuell tips til kabinbetjeningen.

- Vi setter pris på den gode jobben til kabinbetjeningen vår, og vet at kundene våre også gjør det. Så betalingssystemet gir passasjerer muligheten til å gi tips, sier talsperson for Frontier, Jonathan Freed, til Chicago Tribune.

Det var reiseblogger JT Genter som først skrev om tips-ordningen, som har blitt omtalt av en rekke medier.

Genter skriver at han ble oppfordret til å tipse kabinbetjeningen etter at han kjøpte en brus om bord i flyet. Han ble gitt fire forskjellige alternativer da han skulle dra kortet.

«Vi setter pris på tips», sto det på skjermen, etterfulgt av de fire valgene: «15 %», «20 %», «25 %» og «Jeg vil ikke gi tips».

- Jeg har flydd 350 flygninger med 51 forskjellige flyselskap i løpet av de siste tre årene, men jeg har aldri opplevd at et flyselskap ber om tips, skriver Genter på reisebloggen The Points Guy.

- Ikke lagt opp til å betale tips

SAS opplyser til Nettavisen at flyselskapet har ingen planer om lignende praksis på sine flygninger.

- Jeg er ikke kjent med at noen flyselskaper oppfordrer til tips. Dette var nytt for meg. Jeg tror dette var mer vanlig før, da man opererte med kontanter da man kjøpte varer om bord. I SAS er det ikke lagt opp til at man skal betale tips. Det er ikke en del av inntektsgrunnlaget til kabinpersonalet, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Nettavisen.

Les også: Norske flyplasser får 20 nye utenlandsruter

- Det er kun totalbeløpet som kommer opp når passasjerer skal betale for varer om bord. De trenger bare å taste inn koden, sier han.

- Synes du kabinansatte fortjener tips, eller har de høy nok lønn fra før?

- Jeg synes kabinbetjeningen definitivt fortjener både ros og god betaling, men de skal i hvert fall ikke leve av tips. Det har jeg ikke sansen for. Det får heller være den normale lønnen og diettgodtgjørelsen som er deres innkomst for det fine arbeidet de utfører, sier Johansen.

- Føler seg forpliktet til å tipse

Den tidligere flyvertinnen Jo Jo Harder er motstander av tips-ordningen.

- Passasjerene føler seg forpliktet til å tipse, sier Harder til USA Today.

Frontiers betalingssystem som oppfordrer passasjerer til å tipse, har allerede vært i bruk hos flyselskapet i tre år. Men tidligere måtte all tips deles broderlig mellom kabinpersonalet.

Det nye av året er at passasjerene nå kan gi individuell tips til den enkelte kabinansatte, som kan beholde tipsen selv fra hvert salg en gjør.

Forbudet for kabinansatte (AFA) representerer 50.000 kabinansatte fra 20 amerikanske flyselskaper. De er kritiske til tipsordningen, og understreker at kabinansatte er ansvarlig for sikkerhet og service om bord i flyet, og at inntekten deres ikke skal baseres på hvor mye tips de får fra passasjerene, skriver Los Angeles Times.

Det amerikanske flyselskapet Frontier får kritikk for å be passasjerer om tips til kabinbetjeningen.

Skeptisk til tilleggsutgifter

AFA anklager også flyselskapet for å undergrave lønnsforhandlingene med fagforeningen ved å tilby en potensiell, tips-basert inntekt.

- Uavhengig av tips-saken, må Frontier betale luftfartens første rekke en lønn som verdsetter den kritiske sikkerhetsoppgaven de har om bord, sier president i AFA, Sara Nelson, til Los Angeles Times.

Frontier mener imidlertid at tips kommer som en bonus til lønnen.

Knut Morten Johansen er informasjonssjef i SAS.

- Vi anser tips som en tilleggskompensasjon til kabinbetjeningens kontraktfestede inntekter, sier talsperson Jonathan Freed til avisen.

SAS er i utgangspunktet skeptisk til at flyselskaper opererer med tilleggsutgifter på for eksempel flysete og bagasje, og i Frontiers tilfelle valgfri tips.

- Man kan komme med en betraktning. Marginene i luftfarten er små og konkurransen er stor. Det er viktig å ha en utgangspris på flybilletten. Det er en trend at man får opplyst én pris når man handler på nett, men ender opp med å betale en pris for reisen som totalt sett ligger på et helt annet nivå. At det er så bra for forbrukeren, er jeg ikke så sikker på, sier informasjonssjef Johansen.

Les også: Flyselskap lokker med konsert på flygingene

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!