RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Flysetene som kan redde liv

Foto: United Photos paul vreeker (EPA)
Sist oppdatert:
Amsterdam-ulykken ser ut til å styrke teorien.

På noen uker har bilder fra tre store flyulykker rullet over TV-skjermen verden over. I januar var det et passasjerfly som landet på Hudson-elven i New York like etter avgang. Alle passasjerene overlevde på mirakuløst vis.

Kort tid etter var det enda en flyulykke i Buffalo, New York hvor 49 mennesker mistet livet da flyet styrtet rett i et bolighus. Onsdag ble verden nok en gang vitne til en dramatisk flyulykke ved Schiphol flyplass i Amsterdam.

Amsterdam-ulykken ser ut til å styrke teorien om at det tryggeste stedet å sitte om bord et fly, er like ved nødutgangen over flyvingene, skriver The Times

Flyskroget til Boeing 737-maskinen, som er det mest populære kortdistanseflyet i verden, brakk ved flyets haleparti og neseparti under sammenstøtet med bakken.

Styrket med stålboks
Seksjonen ved vingene er styrket med en sterk stålboks, så passasjerer i dette området har mindre risiko for å bli truffet av metallbiter i en krasjlanding.

I tillegg har disse passasjerene større mulighet til å flykte gjennom flyets nødutganger.

Teorien har flere ganger vist seg å stemme. I 1995 krasjet en American Airlines-fly i Colombia hvor 159 mennesker omkom. De fire overlevende satt ved flyvingene, melder The Times.

En undersøkelse gjennomført av University of Greenwich viser at plassene mellom rad to og fem fra nødutgangen er de tryggeste setene om bord i flyet dersom det bryter ut brann. Grunnen til dette er naturligvis at passasjerene befinner seg i nærheten av nødutgangen.

Verdens verste flyulykke
Inntil nylig var oppfatningen at passasjerer som sitter lengst bak i flyet, har størst sjanse for å overleve. Denne teorien fikk kjøtt på beinet etter verdens verste flyulykke i Japan i 1985. Da var det en Boeing 747-maskin som sneiet et fjell og 520 mennesker omkom i ulykken. De fire overlevende befant seg i de fire bakerste radene.

Men de fleste ulykkene skjer enten like etter avgang eller like før landing, og dersom pilotene har noe kontroll, så vil de forsøke å finne et åpent område hvor de kan lande flygemaskinen.

Hvis flyskroget fortsatt er inntakt under en krasjlanding, er det mer sannsynlig for at passasjerene omkommer i en brann enn av selve sammenstøtet. Derfor er det vesentlig å kunne evakuere flyet så raskt som mulig.

Beskyldt for dårlig vedlikehold
Turkish Airlines ble beskyldt for dårlig vedlikeholdsarbeid bare en uke før flykræsjen i Amsterdam.

Den tyrkiske fagforeningen for sivil luftfart gikk ut og advarte flyselskapet mot å bedrive dårlig vedlikehold av flyene og omtalte dette som en innbydelse til en katastrofe, melder CNN.

- Turkish Airlines ignorerer den mest elementære funksjonen i flysikkerhet som er vedlikeholdsarbeid av flyene, skrev fagforeningen på sine nettsider fredag 18. februar.

- Ledelsen i selskapet forstår ikke konsekvensene av å fjerne folk fra jobbene sine og de innbyr til en katastrofe.

Avviser dårlig vedlikehold
Både flyselskapet og tyrkiske myndigheter opplyser at den aktuelle Boeing 737-maskinen som kræsjlandet på et jorde ved Schiphol flyplass, gjennomgikk en kontroll 22. desember i fjor.

- Det er ikke noen problemer med vedlikeholdet av dette flyet, sa styreformann Candan Karlicetin ved Turkish Airlines.

Fagforeningen representerer 12.000 ansatte i luftfartssektoren.

Les også: - Dette kan ha drept pilotene

Ni mennesker omkom i flyulykken onsdag formiddag og 84 mennesker ble skadd. Tilstanden til seks av dem er kritisk. To piloter og en pilot under opplæring var blant de omkomne.

Det er ennå ikke avklart hva som forårsaket ulykken. Flyets svarte boks og taleskriver er sendt til Paris hvor det vil bli gjennomført nærmere analyser.

Et mirakel
Den tyrkiske transportministeren Binali Yildirim sier det er et mirakel at ikke flere av de 134 passasjerene omkom, melder BBC.

- Det at flyet landet på en myk overflate og at det ikke brøt ut brann, bidro til at antallet på omkomne var så lavt, sier han.

Talsmann for den nederlandske havarikommisjonen Fred Sanders forteller at etterforskere vil granske åstedet i noen dager før flyvraket blir fraktet bort. En midlertidig rapport kan foreligge innen noen uker, opplyser han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere