RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

URGAMLE: Denne kakkerlakken ble funnet i rav i Baltikum og er 40 til 50 millioner år gammel. Forskere har nå funnet at arten kakkerlakk er cirka 235 millioner år gammel.

Forskere har DNA-sporet kakerlakkens historie: Kommer fra Pangea

Forskere har sporet DNA'et til den lite elskede dyrearten og kan konstatere at den er svært hardfør.

Kakerlakker er kjent for å være hardføre dyr, og har blitt pekt ut blant de få dyrene som vil vandre på kloden etter en ødeleggende atomkrig.

Nå har forskere sporet opphavet til disse dyrene. Funnet viser at disse dyrene allerede har ruslet videre etter ragnarok, ikke bare én gang, men tre ganger.

Ved hjelp av omfattende DNA-materiale fra 119 ulike arter av kakerlakker har forskere ved Okinawa institutt for forskning og teknologi gjennomført den første molekylære dateringen for å finne kakerlakkens historie.

Fra tidligere er det funnet fossiler av forhistoriske kakerlakker som levde for 300 millioner år siden, dengang jordkloden besto av ett superkontinent: Pangea. Det betyr at kakerlakken som familie overlevde « Den store døden» da 96 prosent av alt liv på Jorda døde ut.

DNA-analysene forteller imidlertid at dagens kakerlakker stammer fra en kakkerlakk som vandret på Pangea for cirka 235 millioner år siden.

Det finnes i dag 4000 arter kakerlakker fordelt på ni familier (Wikipedia). De mest hardføre familiene av kakerlakker utviklet seg fra for 200 millioner år siden, da Pangea begynte å bryte opp i flere kontinent.

BOURGUIGNON: Assisterende professor Tom Bourguignon ved Okinawa Institute of Science and Technology.

- De mest hardføre kakerlakk-familiene har utviklet seg gjennom 180 millioner år, sier forskningsleder Dr. Thomas Bourguignon ifølge Science Daily. Resultatet av forskningen er publisert her.

Etter dette har kakerlakkene overlevd massedøden for 200 millioner år siden da 80 prosent av alt liv på Jorda døde ut. Da den hittil siste ragnarok kom farende fra verdensrommet for 66 millioner år siden og gjorde slutt på dinosaurene, hadde kakerlakkene utviklet seg i flere familier og var en hardfør rase som trasket inn i nyere tid sammen med de små pelskledde pattedyrene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum