Først i verden med gassdrevet lasteskip

Foto: Skårdalsmo, Kristian

Ved å bruke flytende naturgass (LNG) som drivstoff i sitt nye lasteskip gjør BioMar som regjeringen vil – satser miljøvennlig. Men heller ikke LNG er problemfritt.

29.01.12 21:31

Tersan (NTB): Norske BioMar utvikler, produserer og markedsfører fôr til fiskeoppdrett. Selskapet sørger nå for at verdens første gassdrevne lasteskip snart vil gå i norske farvann. Skipet Høydal er bygget ved verftet Tersan utenfor Istanbul i Tyrkia.

– Høydal skal frakte fôr fra BioMars fabrikker på Karmøy og Myre til oppdrettsanlegg langs hele norskekysten, sier salgsdirektør Per Kristian Nordøy i BioMar.

– Målet har hele tiden vært å redusere miljøbelastningen ved distribusjon av fiskefôr, legger han til.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) besøkte nylig Tersan-verftet for å promotere satsingen.

– Økt bruk av LNG som drivstoff for skip representerer et betydelig potensial for reduserte miljøutslipp fra skip, sier han til NTB.

Også miljøbevegelsen er begeistret og kaller LNG «fremtidens drivstoff for skip».

– Vi er for utvikling av LNG og bruk av LNG som energikilde på skip. Det er ikke bare fordi det har en direkte gevinst, men også fordi vi i fremtiden må over på andre energikilder enn fossil olje og gass, sier rådgiver Sigurd Enge i Bellona.

Brøt forpliktelser
Bruk av LNG har flere miljøfordeler. Den største er at utslipp av nitrogenoksider (NOx) reduseres med 85– 90 prosent.

Slike utslipp gir sur nedbør og forårsaker luftveissykdommer, og økt satsing på LNG vil hjelpe regjeringen med å oppfylle sine forpliktelser. I 2010 brøt Norge nemlig de internasjonale forpliktelsene om NOx-utslipp. Nettopp dette gjør «innføringen av gassdrevne skip ekstra viktig», mener BioMar.

Ved bruk av LNG som drivstoff fjernes dessuten utslipp av svovel, utslipp av partikler reduseres og LNG vil ikke forurense kysten i tilfelle en ulykke.

Også utslippene av klimagassen CO2 kan reduseres betydelig ved bruk av LNG.

Metanproblem
Men det hefter også problemer med flytende naturgass. Blant annet kan fordelen ved reduserte utslipp av CO2 bli spist opp av økte utslipp av metan, en langt mer aggressiv klimagass. Metan er en 21 ganger kraftigere drivhusgass enn CO2, per tonn.

– Vi er ikke noe mindre bekymret enn dem som kritiserer utslipp av metan, men vi er helt overbevist om at dette lar seg løse, sier Enge i Bellona.

Både Wärtsilä og Rolls-Royce, som lager LNG-motorer, jobber med å forbedre teknologien, slik at metanutslippet blir mindre.

Likevel er klimaregnskapet fra Høydals motor allerede positivt, ifølge Rolls-Royce: Når både utslipp av metan og CO2 tas med, slipper Høydal ut 20– 22 prosent mindre klimagasser enn tradisjonelle dieselmotorer.

Får støtte
Andre utfordringer med flytende naturgass er standarder for fylling, lagring og transport. Dessuten koster det BioMar 20 prosent mer å bygge et gassdrevet lasteskip på Høydals størrelse. Skipet er 70 meter langt og har en lastekapasitet på 2.200 tonn.

– Mye av de ekstra kostnadene dekkes ved offentlig støtte, reduserte avgifter og lavere kostnader til vedlikehold, sier Nordøy i BioMar.

Skipet Høydal er utviklet i et samarbeid mellom BioMar, Nordnorsk Shipping, Tersan-verftet og det såkalte NOx-fondet, som er resultat av en avtale mellom Miljøverndepartementet og norsk næringsliv for å redusere NOx-utslipp.

Stoltenberg viser til at LNG-teknologi reduserer både utslipp av klimagasser og NOx.

– Samtidig vil en overgang til økt bruk av LNG representere betydelige forretningsmuligheter for norsk maritim industri og et nytt marked for norsk gass, sier han. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.