Frykter piloter døde av giftige gasser

Foto: Stephen Pond / Scanpix

- Dette kan være skadelig for passasjerer også, sier Norsk Flygerforbund.

29.01.13 15:31

To piloter i flyselskapet British Airways døde med bare få dagers mellomrom tidligere denne måneden.

Begge pilotene har tidligere klaget over langvarige helseplager som de knytter til giftige gasser om bord i British Airways-flyene.

Like før sin død instruerte piloten Richard Westgate (43) sine advokater om å saksøke flyselskapet for brudd på helse- og sikkerhetsreglementet.

Den andre British Airways-piloten Karen Lysakowska (43) døde også etter langvarig sykdom fire dager før Westgate.

- Utsatt for giftige gasser
Begge hevdet de hadde blitt utsatt for giftige gasser i flykabinen. Westgate skal ha lidd av hodepine, utmattelse og depresjon i lang tid.

Han ble sykemeldt i forbindelse med en trafikkulykke i 2011, men hevdet at helseplagene var forårsaket av forurenset luft han ble utsatt for under flygingene.

Lysakowska ble satt på bakken etter at hun ble sykemeldt i 2005. Hun skal ha bedt sine sjefer i British Airways om å gjøre noe med den forurensede luften. Men hun fikk etter hvert kreft, og fikk aldri tatt opp kampen med sin tidligere arbeidsgiver.

Advokatene hevder de skal klare å påvise overfor retten at Westgate led av en sykdom som kan kobles til giftgasser som siver inn i kabinen.

British Airways ønsker ikke å spekulere på dødsårsaken til pilotene, men sender sine tanker og kondolanser til de pårørende.

- Det ville vært upassende for oss å kommentere eller spekulere på dødsårsaken til individene, sier en talsperson for flyselskapet i en uttalelse.

Kjent problem
Jo Bjørn Skatvold er leder for Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund. Han er godt kjent med problematikken rundt giftige gasser som siver inn i kabinen.

- Luften som vi puster inn i kabinen og cockpiten, tas inn fra motoren. Og da er det påvist i enkelte tilfeller at forurensede oljerester som fordamper og utvikler seg til oljedamp, bringes inn i kabinen og cockpiten. Det er ingen fly som har måleinstrumenter som kan oppdage sånne gasser, og vi kan ikke dokumentere helseeffektene av dette, sier Skatvold til Nettavisen.

Den internasjonale organisasjonen Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE) opplyser at Boeing 787 er de eneste passasjerflyene som ikke tar inn ufiltrert luft direkte fra flymotoren.

Forurenset kabinluft har vært en kjent problemstilling helt siden 1950-tallet. Likevel er det fortsatt mange piloter som hevder de har blitt utsatt for helseplager knyttet til luftforurensningen.

Aerotoxic syndrome
Helseplagene har blitt samlet under begrepet Aerotoxic syndrome, som angivelig er en kronisk psykologisk og nevrologisk lidelse.

- Aerotoxic syndrome antas å være en sykdom som er forårsaket av å puste inn den forurensende luften. Dette er jo helt klart noe som må forskes mer på. Samtidig er vi redde for at ansatte, som flyr jevnlig og puster inn den luften daglig, skal komme over den dosen som er helseskadelig, sier Skatvold.

30 piloter sykemeldt
Skatvold kjenner ikke til noen konkrete tall på hvor mange piloter i Norge som angivelig har blitt syke av dette. Men han sier det finnes bedre oversikt i utlandet, hvor det føres en mer nøyaktig statistikk og forskning over hendelser knyttet til forurenset kabinluft.

- Akkurat nå er det 30 piloter i Storbritannia som er satt på bakken og er sykemeldt, hvor årsaken antas å være aerotoxic syndrome. Det er grunn nok til å få et syn på hva myndighetene mener om dette. Vi i Flysikkerhetskomiteen holder oss oppdatert på alle forskningsresultatene fra GCAQE, sier han.

- Kan det også være skadelig for passasjerene, Skatvold?

- Hvis det kommer en stor dose med forurenset luft inn i kabinen, så kan dette være problematisk for passasjerene også, sier han.

Kilder: Yahoo News, Daily Mail, Global Cabin Air Quality Executive

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.